Subtiele pesterijen hebben enorme invloed op betrokkenheid

ArbeidsomstandighedenAttitudeLeiderschap en CoachingMotivatieOrganisatieWellness

Onderzoek van organisatiepsychologe dr. Barbara Griffin van de Universiteit van Western Sydney onder 54.000 werknemers werkzaam in 179 ondernemingen in Australië en Nieuw-Zeeland toont aan dat ondermijnend gedrag slecht is voor de moraal.

De studie leert ons dat een op de vijf werknemers minstens eens per maand een ernstig geval van ondermijnend gedrag ervaart. Ondermijnende collega’s zijn zij die uw oordeel in twijfel trekken, u buitensluiten, u onderbreken als u iets zegt, u de grond inboren, informatie achterhouden en/of uw ideeën belachelijk maken. Dat gedrag is veel subtieler en moeilijker vast te stellen dan duidelijke pesterijen. Toch heeft het een grote impact op de betrokkenheid, op het feit of werknemers voor de onderneming willen blijven werken, of ze zich al dan niet positief uitlaten over hun werk en of ze zich al dan niet extra willen inspannen. Ook kan ondermijnend gedrag leiden tot stress en gezondheidsproblemen. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat sporadisch voorkomend ondermijnend gedrag genoeg is om de betrokkenheid aanzienlijk te verlagen.

Toch moet dit met een korreltje zout genomen worden. Onbeleefdheid blijft immers een moeilijk te definiëren concept. Regelmatig te laat opdagen bij vergaderingen of gsm-oproepen beantwoorden wanneer dat niet gepast is, zijn maar enkele mogelijke ergernissen die ons nog te binnen schieten. Aan de andere kant kan een goede vloek, door sommigen misschien als ondermijnend beschouwd, ook een positieve invloed hebben op de moraal van een team.

Volgens de wetenschappelijk team van Griffin kan het management van ondernemingen het ondermijnend gedrag aanpakken door het goede voorbeeld te geven en een sfeer te creëren waarin mensen het gevoel hebben dat ze eerlijk behandeld worden. Dit kan bijvoorbeeld door procedures in het leven te roepen om ondermijnend gedrag aan te pakken en deze bovendien duidelijk te communiceren richting werknemers. Ook medewerkers krijgen de raad te communiceren. Als de omstandigheden het toelaten, moeten zij trachten te praten met de ander en uitleggen wat hen stoort. Wanneer dat niet werkt, kunnen er officiële stappen ondernomen worden en kunnen de procedures die het management uitzette, ingeroepen worden. De ondermijnende collega een koekje van eigen deeg geven is uit den boze. Dat leidt alleen maar tot een negatieve spiraal van steeds agressiever gedrag.

Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

Universiteit Antwerpen

HR officer selectie

Universiteit Antwerpen

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!