Medewerkers die kunnen rekenen op een goed HR-management, zijn vaker tevreden. In de praktijk hangt dat vooral af van de individuele leiderschapsstijl van de managers. Dat stelt bestuurskundige Brenda Vermeeren in haar proefschrift ‘HRM-implementatie en prestaties in de publieke sector’. Vermeeren wil aantonen dat investeren in medewerkers door middel van HR-management belangrijk is om de prestaties van publieke organisaties te beïnvloeden.
Blije medewerkers leveren betere resultaten
Volgens de bestuurskundige zijn werknemers meer tevreden met hun werk als ze meer HR-activiteiten ervaren, zoals opleidingsmogelijkheden en prestatiebeoordelingen. En blije medewerkers leveren beter werk. Ook zouden tevreden personeelsleden betere dienstverleners zijn voor klanten.
De mate waarin werknemers merken dat HR zich met hen bezighoudt, zou in de praktijk vaak van de lijnmanagers afhangen. “Het blijkt immers dat lijnmanagers in toenemende mate HR-taken dienen uit te voeren”, stelt Vermeeren vast.
Sturen op ontwikkeling en motivatie van medewerkers
Niet alle managers hechten echter evenveel waarde aan die HR-taken. Zo zouden stimulerende leidinggevenden er meer aandacht aan besteden dan corrigerende managers. Dat komt doordat de stimulerende manager zich meer richt op de ontwikkeling, motivatie en betrokkenheid van medewerkers. De groep werknemers die op die manier wordt aangestuurd, zou daardoor tevredener zijn dan hun collega’s met een corrigerende leidinggevende.
“Dat geeft aan dat de lijnmanager een belangrijke rol vervult bij de implementatie van HR en op die manier voor de prestaties die geleverd worden”, concludeert Vermeeren. Voor haar proefschrift ondervroeg ze ruim 44.000 medewerkers en leidinggevenden uit de publieke sector.
Bron: PW De Gids (pwdegids.nl)