HR-consultancybedrijf Mercer voerde een studie naar de HR-aspecten bij ‘mergers & acquisitions’ (M&A) en publiceert nu een uitgebreid rapport hierover: het allereerste ‘People Risks in M&A Transactions Report’. Het rapport bevat heel wat ervaringen van partijen die betrokken waren bij een M&A-transactie, en adviezen om het bedrijfsmanagement en HR-verantwoordelijken te helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen over de menselijke factor bij een fusie of overname.
In 2015 waren er volgens Thomson Reuters’ ‘Mergers & Acquisitions Review (First 9 Months 2015)’ maar liefst 32 procent meer fusies en overnames (M&A’s) dan in 2014, voor een totale waarde van 4,7 biljoen dollar (dat is 42 procent meer dan in 2014). Er waren 27 procent meer grensoverschrijdende M&A-transacties dan in 2014.
Elke transactie brengt een resem aan risico’s met zich mee, een grensoverschrijdende nog meer dan één in de eigen markt. Volgens Mercer’s studie blijven de HR-risico’s daarbij overheersen. Het gaat dan over pijnpunten zoals het behoud van de medewerkers, de integratie van de beide bedrijfsculturen, het algemeen niveau van de verloning in beide bedrijven én de belangrijkste: het beheer van talent.
HR-adviezen voor kopende en verkopende bedrijven
De studie toont aan dat wanneer men de menselijke aspecten van een fusie of overname even rigoureus beheert als balansrisico’s en kapitaalsinvesteringen, men meer ‘return’ krijgt. Bij meer dan 50 procent van de bevraagden was het namelijk zo dat de M&A-transactie vertraging opliep.
HR-tips voor kopers in een M&A-transactie:
- Evalueer het managementteam en de medewerkers op sleutelposities: breng hun competenties in kaart.
- Ontwikkel retentiestrategieën die werken.
- Zorg voor een duidelijk cultuur-, communicatie- en change-managementplan.
- Verzeker u ervan dat de personeelsadministratie goed functioneert en positioneer de HR-functie zo, dat ze de bedrijfsobjectieven ondersteunt.
- Installeer een bedrijfswijde governance- en vergoedingsstrategie.
- Maak een inschatting van de marktvoorwaarden qua verloning en positioneer uw globaal verloningspakket zo, dat u het juiste talent kunt aantrekken en houden.
HR-tips voor verkopers in een M&A-transactie:
- Identificeer de medewerkers in cruciale posities en overweeg een retentieprogramma voor hen.
- Maak gebruik van adviseurs op het vlak van ‘due diligence’ (de financiële evaluatie van het bedrijf) om het proces te versnellen en uw prijs op te drijven.
- Overweeg om een ‘Transition Services Agreement’ voor te stellen, waarbij u als verkopende organisatie tijdelijk HR-ondersteuning blijft geven, tijdens de transitiefase. Dit vermindert het potentieel reputatierisico voor u, en helpt u om u op een correcte manier terug te trekken uit de organisatie die u verkoopt.
- Maak een duidelijk plan voor het beheer van talent en welke medewerkers wel en niet mee overgaan naar de organisatie van het fusiebedrijf/de overnemer.
Competitie verkopers versterkt
Door de verhoogde vraag naar organisaties om over te nemen of mee te fuseren, is de positie van de verkopers vandaag sterker. De M&A-markt is algemeen competitiever geworden. 41 procent van de kopers krijgt minder tijd om de ‘due diligence’ uit te voeren in vergelijking met drie jaar geleden. 33 procent van de kopers meldt dat men minder informatie krijgt van de verkopers, wegens de toegenomen competitiviteit. 34 procent van de verkopers zegt meer en meer te moeten investeren in het HRM van het bedrijf dat men verkoopt, ondanks hun sterkere positie. De competitievere marktplaats zet bedrijven algemeen aan tot het nemen van grotere en nieuwe risico’s.
De helft van de bevraagden was recentelijk betrokken bij een grensoverschrijdende M&A-transactie. Bijna een kwart meer respondenten (in vergelijking met januari 2014) geeft aan een grensoverschrijdende transactie te overwegen. De risico’s worden bij grensoverschrijdende M&A-transacties nochtans alleen maar groter door wettelijke aspecten, culturele of operationele incompatibiliteiten, verschillende leiderschapscapaciteiten en expertise.
Bron: Mercer (mercer.be)