Welke uitdagingen omtrent interne communicatie houden medewerkers wakker? Niet AI, zo blijkt uit een onderzoek van Thomas More, wél een tekort aan participatie en verbinding.
De interne communicatiemonitor is een enquête georganiseerd door Thomas More. Ruim 500 bedrijven en organisaties namen hieraan deel. Doel is in kaart brengen hoe bedrijven interne communicatie aanpakken, welke uitdagingen ze identificeren en hoe ze daarmee omgaan. “Ik had verwacht dat AI en ChatGTP op nummer één zouden staan, maar ik werd verrast door de resultaten”, zegt onderzoeker Eric Goubin. Wie actief is binnen interne communicatie, zet de nood aan verbinding prominent op nummer één. Er is een tekort aan participatie.
53 procent van de organisaties heeft geen heldere doelen bepaald wat betreft interne communicatie. Wat ze er precies mee willen bereiken, is onduidelijk. 6 op de 10 (59 procent) organisaties geven aan een open communicatiecultuur te hebben. Bij 2 op de 10 (18 procent) is dat echter een groot werkpunt, zeker in tijden van hybride werken.
“Opvallend is dat bij slechts 38 procent van de organisaties de leidinggevenden zich voldoende bewust zijn over hun eigen rol in interne communicatie. Nochtans is net de kwaliteit van hun communicatie bepalend voor een positieve werksfeer”, aldus Goubin.
LEES MEER OP HRSQUARE.BE
- Vierdagenweek blijft randfenomeen bij Belgische ondernemingen
- Wekelijks gaat zo’n drie uur verloren aan nutteloze meetings
- België behoudt 8ste plaats in Europese ranglijst van buitenlandse investeringen
- Helft Belgische werknemers doet aan ‘task masking’
- Verlies van rijbewijs gelijk aan verlies van werk? Kan een werkgever een werknemer ontslaan om dringende reden wegens een ingetrokken rijbewijs?