De voorbije vijf weken voerden bedrijven thuiswerk verplicht in waar het kon. Dat leidde tot een vervijfvoudiging van het aantal Belgen dat zijn job vanuit zijn kot deed. Het versneld invoeren van telewerk was voor sommige organisaties een heuse uitdaging, maar het thuiswerk in tijden van corona smaakt duidelijk naar meer. De huidige situatie van voltijds telewerk of geen enkele dag thuiswerken zien we niet zitten.
“Telewerk gaat na de coronacrisis zeker niet op de schop. De bereidheid bij de Belg om een, twee of zelfs drie dagen van thuis uit te werken is groter dan ooit. Maar als we van telewerk echt een blijver willen maken op de Belgische arbeidsmarkt, zullen onze bedrijven dringend een cultuur en beleid moeten uittekenen”, zegt Geert Volders, Partner van BDO Strategy & Transformation.
Voordat het coronavirus uitbrak, werkten zowat zes op tien Belgen bijna nooit thuis. Een op drie werkte regelmatig een dag van thuis uit en slechts 11 procent deed dat twee dagen of meer per week. Die situatie lijkt straks onhoudbaar.
Zes op tien respondenten willen minstens twee dagen per week telewerken na de coronamaatregelen. Bijna de helft (44 procent) zegt gemiddeld twee dagen per week thuis te willen werken, 18 procent meer dan twee dagen en 5 procent ziet zelfs voltijds telewerk (vier à vijf dagen) zitten. Amper 5 procent wil geen enkele dag thuiswerken na de coronacrisis.
Helft bedrijven geen beleid rond telewerk
De wil om te telewerken is aanwezig, maar het is nog te vroeg om het echt goed te doen. Volgens de helft van de respondenten mist hun organisatie een cultuur en beleid dat telewerk ondersteunt en stimuleert. Ruim een op drie kaart aan dat de onderneming geen formeel beleid voor telewerk heeft, inclusief fiscale en sociale aspecten. Nog eens een op drie signaleert extra samenwerkingstools nodig te hebben en nog niet papierloos te kunnen werken van thuis uit. Toch denken zes op tien respondenten nu al dat ze productiever werken vanuit het thuiswerkkantoor.
“Onze organisaties hebben tijdens de coronacrisis digitaler leren werken. Technologisch zit het wel snor. Nu staan ze voor de grote uitdaging om hiervoor een cultuur en beleid op poten te zetten. Dat is absoluut prioriteit nummer 1 om telewerk echt te laten doorbreken in België. Organisaties mogen daarbij de thuiswerk productiviteitswinst boeken en tegelijkertijd kosten besparen. Bovendien kan twee à drie dagen telewerk zorgen voor de nodige ‘social distancing’ op de werkvloer bij de corona-exit. Een steun in de rug voor de ‘new normal’”, aldus Geert Volders.
BDO verzamelde de antwoorden van meer dan 1000 Belgen. De helft van de respondenten heeft een leidinggevende functie. Ze zijn actief bij bedrijven van minder dan 10 werknemers tot meer dan 500 personeelsleden. De enquête liep in samenwerking met het netwerk voor arbeidsrelaties en personeelsbeleid HR Square van maandag 6 april tot vrijdag 17 april. Organisaties kunnen via [email protected] gratis een link aanvragen zodat ze de bevraging binnen hun bedrijf bij het eigen personeel kunnen afnemen. Het is een handig instrument om nadien met telewerk doelgericht aan de slag te gaan. Heel wat organisaties gingen hen al voor.