Tevredenheidsonderzoek kan ontevreden maken

Functiestudie
Mercer HR Consulting enquêteerde in het kader van een ruimere studie over attitudes 3500 werknemers. In bedrijven waar tevredenheidsonderzoek werd verricht, maar waar geen opvolgingsactie ondernomen werd, maken slechts vier op tien respondenten melding van hoge betrokkenheid. In de organisaties die daarentegen concrete acties opzetten op basis van de enquêteresultaten, zeggen acht op tien werknemers dat ze zich zeer betrokken voelen.
Volgens de onderzoekers zijn het signaal en de communicatie belangrijk: de mening van iemand vragen en er niets mee doen – of niet aantonen dat er iets mee gebeurt – tast sterk de motivatie aan. Terwijl het opzet van tevredenheidsonderzoek net is de betrokkenheid te verhogen, of te weten te komen wat men daarvoor kan doen.

Een uitgebreid dossier over het meten van en het omgaan met werknemerstevredenheid vindt u in HR Square nr. 12 van vorige maand.

HR application & data expert

Port of Antwerp-Bruges

HR-manager

Benelux Unie

Payroll Manager

FSMA

HR Consultant – Recruitment & HR Projects

Atlas Copco

Consultant werving en selectie

UZ Leuven

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.