Het is al lang geen nieuws meer: de wereld verandert en zo ook onze manier van werken. Het fulltime contract van onbepaalde duur heeft plaats geruimd voor meer flexibele en tijdelijke samenwerkingen. De werkvloer is een verzamelplaats van statuten geworden, met naast de vaste werknemers almaar meer freelancers, uitzendkrachten, consultants en onderaannemers. Een vorig jaar gepubliceerde studie van Deloitte bevestigt het aanvoelen: alles bij elkaar zijn er in Europa, India en de Verenigde Staten vandaag al bijna 77 miljoen freelancers aan de slag.
Nieuwe realiteit
Personeelsmanagers weten vandaag vaak niet wat ze met al die tijdelijke medewerkers en hun alternatieve statuten moeten aanvangen. Wat doe je bijvoorbeeld met hun gegevens? Centraliseren? Dat laatste gebeurt voorlopig maar zelden.
En dat is begrijpelijk, want de meeste van die externe medewerkers komen niet langs de HR-deur maar wel via de afdelingen en de teams de organisatie binnen. Bovendien gebeurt dat meestal heel last minute. Zoekt een afdeling versterking of extra expertise, dan wil ze dat het snel gebeurt. Er is geen tijd om lang na te denken, laat staan om de externe krachten via de traditionele weg – de onboarding procedure – in de organisatie te integreren.
Misschien houdt dit thema u vandaag nog niet echt bezig. Dat zal de volgende jaren veranderen, wanneer de nieuwe realiteit zich nadrukkelijker zal manifesteren. Als HR-manager zal u een andere vorm van personeelsbeheer moeten ontwikkelen, een waarmee u alle vormen van werk kunt omvatten. Ook de vele HR-processen (onboarding, prestatiebeoordeling, ontwikkelingsplannen enz.) die nu op maat van vaste medewerkers ontworpen zijn, zal u moeten herdenken. Dat is niet niks. Daarom doen we u alvast enkele aanbevelingen.
Wat kunt u vandaag al doen?
Eerst en vooral raden we aan de gegevens van alle medewerkers in het bedrijf te centraliseren, ongeacht hun contract of statuut. Neem ze op in uw bestand – technologie kan u helpen om dat op de juiste manier te doen – zodat u een beter beeld krijgt van de samenstelling van uw ‘workforce’, de precieze noden van de organisatie en de mogelijkheden op het vlak van interne mobiliteit. Het zal u in staat stellen beter aan successieplanning te doen en de opvolging te garanderen. Tegelijk zal u ook een duidelijker zicht krijgen op de opleidingsnoden in uw organisatie. Wie weet, vindt u zelfs een duurzame oplossing voor uw arbeidstekorten en kunt u uw vaste personeelsbestand aanvullen.
Daarnaast is het een goed idee uw kijk op werken/samenwerken te verbreden en meer inclusief te maken. Als uw organisatie wil blijven floreren, dan is het essentieel dat ook uw tijdelijke medewerkers zich betrokken voelen bij de cultuur van uw bedrijf. Bedenk ten slotte dat door de opkomst van projectwerk ook uw vaste medewerkers meer en meer in de verleiding zullen komen om freelancer te worden. Dat is niet per se een slechte zaak voor u. Het zal er vooral op aankomen dat u ze op de radar houdt, zodat u ze kunt blijven inschakelen als u daar behoefte aan hebt.