Niet langer vanzelf
De toppers die zich altijd onbedreigd voelden, komen na hun ontslag tot de ontdekking dat de bedrijfswereld niet langer op hen zit te wachten. Het gaat niet langer vanzelf, schrijft de New York Times over deze specifieke slachtoffergroep van de recessie. Dat ze ineens beschikbaar zijn, betekent niet dat de telefoon zomaar begint te rinkelen. En het is ook even slikken wanneer blijkt dat eigenhandig een cv sturen naar een headhunter, niet meer zo makkelijk leidt naar een nieuwe topfunctie.
Leren solliciteren
De New York Times sprak met enkele ‘topwerklozen’ en een gespecialiseerd bureau dat hen helpt een nieuwe functie te vinden. Op hun oude, chique visitekaartje stond vaak CEO, COO, CTO of CIO als functie vermeld. De krant signaleert dat met hun ontslag een einde is gekomen aan hun vanzelfsprekende beklimming van de bedrijfsladders.
Ze waren het gewend dat ondergeschikten naar hen luisterden en konden hun eigen visie kwijt in speeches. Maar na hun ontslag is nauwelijks nog iemand geïnteresseerd in hun betoog. De gewezen toppers moeten leren solliciteren. Ze moeten leren netwerken. En nu de status van het visitekaartje is verdwenen, moeten ze zichzelf leren presenteren. En het liefst in minder woorden dan ze gewend waren: graag korte, concrete antwoorden en géén wijdlopige cv’s.
Outplacementbureaus leren de ex-topmanagers dan ook om geen urenlang verhaal af te steken, maar om vragen binnen een minuut te beantwoorden.
Bron: Personeelsnet