De grote meerderheid van de werkgevers (70 procent) gelooft dat transparante communicatie over salaris die loonkloof kan helpen verkleinen, zo blijkt uit een enquête door Indeed. Vandaag zegt bijna de helft van de Franstalige en 40 procent van de Nederlandstalige werkgevers bijvoorbeeld informatie over loon op te nemen in vacatureteksten. Slechts 9 procent van de werkgevers die dat vandaag nog niet doen, zullen dat in de toekomst wellicht wel doen.
De keuze om al van meet af aan duidelijk te zijn over het loon, wordt vooral gemaakt omdat werkgevers kandidaten willen uitsluiten die uiteindelijk net omwille van het loon zouden afhaken (31 procent). Nog eens een derde zegt dit te doen omdat het ‘company policy’ is. Opvallend: de overtuiging dat salaris-info betere kandidaten zou aantrekken, is voor een derde van de Vlaamse bedrijven een argument om dat te doen, en slechts voor een op de zes Franstalige werkgevers.
Salaris op maat
Bedrijven die in de vacatures niet over het salaris spreken, hebben hier verschillende redenen voor. Ze vinden dat loon iets is tussen werkgever en werknemer (36 procent), omdat ze geloven in salaris op maat van ervaring en leeftijd (36 procent) of omdat ze niet willen dat hun concurrenten hier inzicht krijgen (30 procent). 15 procent van die bedrijven doet het niet omdat ze vrezen dat het voor spanningen tussen de collega’s zou kunnen zorgen.
In Vlaanderen willen werkgevers, meer dan in Franstalig België, een slag om de arm houden. 45 procent zegt te geloven in een salaris ‘op maat’ van leeftijd, ervaring en dergelijk, en bijna 35 procent wil ruimte voor onderhandeling laten. Bij de Franstaligen is dat respectievelijk 25 en 17 procent.
Europa wil meer transparantie
Ondertussen wil Europa bedrijven met meer dan vijftig werknemers verplichten om volledig transparant te zijn naar de werknemers over de lonen. Zo moet de loonkloof tussen mannen en vrouwen binnen hetzelfde bedrijf aangepakt worden.
Toch is transparantie over salaris voor veel werkgevers een gevoelig onderwerp. De meeste werkgevers zijn nog niet zover dat ze hier al over communiceren in vacatures; de grote uitzondering is de overheid die met vooraf bepaalde barema’s werkt. Toch geloven werkgevers dat transparantie over salaris de loonkloof kan doen verkleinen.
Transparant over loon communiceren helpt nochtans om bij het aantrekken van de juiste kandidaten. Dat beweert althans Arjan Vissers, Senior Manager Employer Insights bij Indeed. “Door informatie over het loon al in de vacaturetekst op te nemen, zullen mensen sneller reageren, zelfs wanneer de naam van de werkgever niet meteen een belletje doet rinkelen. Bovendien zorgt transparantie over verloning voor loyale en gemotiveerde werknemers. Wie weet dat hij fair en correct betaald wordt, is immers meer betrokken, productiever en heeft meer vertrouwen in zijn werk.”
|