Bij het op peil brengen van competenties door training kan het zijn dat de deelnemers niet de noodzakelijke persoonlijke aandacht krijgen. Persoonlijke coaching houdt dan weer het risico in dat het verworven inzicht niet in de praktijk kan omgezet worden doordat gericht oefenen en experimenteren ontbreekt. Hoe maakt u de synthese?
Volgens de auteurs van het gelijknamige boekje biedt Troaching de oplossing voor dit dilemma. Door de korte, intensieve aanpak van training te combineren met de individuele aanpak van coaching zou troaching de nadelen van beide methoden omzeilen. Troaching is een doe-methode, ervaringsgericht leren en experimenteren staan centraal. Dit maakt de methode vooral geschikt om heel gericht een of enkele competenties te versterken en een blijvende verandering in denken en doen tot stand te brengen.
Een troachingtraject bestaat uit drie belangrijke stappen. De eerste is vaststellen of troaching de juiste interventie is, plus het operationaliseren van de leervragen en de te ontwikkelen competenties. Stap twee bestaat uit het opstellen van het formele en het psychologische contract. De serie van troachingsbijeenkomsten, met centraal het experimenteren, vormt de laatste stap.
De auteurs zijn beide werkzaam bij het adviesbureau GITP International. Edger Hubbels begeleidt als organisatieadviseur veranderingsprocessen en als coach/troach stimuleert hij de ontwikkeling van individuen. Joop Homminga is senior trainer en coach /troach bij GITP, gespecialiseerd in vraagstukken op het gebied van samenwerking, leiderschap en teameffectiviteit.