Bijna iedereen is het erover eens dat opleiding extreem belangrijk is. Drie op vier werkgevers vinden het belangrijk dat werknemers blijven leren en negen op tien werknemers vinden het belangrijk om te blijven leren. De coronapandemie en de bijhorende veiligheidsmaatregelen hadden echter duidelijk een impact op de opleidingen.
“De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op het aantal deelnames. In 2020 alleen al werden 10.000 opleidingen geannuleerd en uit de cijfers blijkt dat digitale trainingen slechts een beperkt deel hebben gecompenseerd”, zegt Cevora-directeur Olivier Lambert. Vorig jaar volgden iets meer dan 24.000 werknemers een fysieke opleiding bij Cevora tegenover meer dan 72.500 in 2019. Nog maar een derde dus. Naar het online aanbod was er dan weer meer vraag dan ooit: bijna 25.000 werknemers volgden een cursus online. De komende maanden verwacht Cevora voor zowel de klassikale als de digitale opleidingen een inhaalbeweging.
“Om kwaliteitsvolle digitale opleidingen te organiseren, volstaat het niet de lesgever voor een webcam te plaatsen. We moeten kijken naar de doelstellingen en de inhoud, en de opleidingen aanpassen aan het format. Ook de lesgevers hebben de juiste begeleiding nodig en alles moet technisch op punt staan. Wij hebben veel geleerd het afgelopen jaar, nu kunnen we zorgen voor een relevant digitaal aanbod aanvullend op ons bestaande aanbod”, aldus Olivier Lambert.
De vraag is alleszins groot: 64 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan dat hij of zij dit jaar een of meer opleidingen wil volgen. Slechts een kleine minderheid (15 procent) geeft aan helemaal niet graag opleidingen te willen volgen in 2021. Vooral jongere bedienden zijn sterk geïnteresseerd: 77 procent van de -35-jarigen zegt graag nog een of meer opleidingen te willen volgen dit jaar.
In de opleidingskeuze ligt de focus op persoonlijke ontwikkeling (30 procent) en welzijn (28 procent). De behoefte aan persoonlijke ontwikkeling, welzijn en minder stress is nog nooit zo groot geweest. Er is bijgevolg een grote vraag naar opleidingen in soft skills.
De top drie van de meest populaire opleidingen ziet eruit als volgt: beter gebruik van digitale werkinstrumenten, efficiënt werken en welzijn op het werk (stressreductie, mindfulness…)
Opleidingen aangeboden door de werkgever, worden sterk gewaardeerd door werknemers. Uit de enquête blijkt zelfs dat 24 procent van de werknemers zou overwegen van baan te veranderen als zij in hun nieuwe functie een (of meer) cursussen konden volgen. “De cijfers tonen duidelijk aan dat opleidingen aanbieden een manier is om de loyaliteit van werknemers te vergroten. De voordelen van een opleiding zijn tegenwoordig zeker zo belangrijk als de voordelen van een bedrijfswagen”, vindt Olivier Lambert.
Bron: Cevora. Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX bij 800 Belgische werknemers en 200 werkgevers. Representatief op leeftijd, geslacht en diploma.