Sinds het uitbreken van de crisis in november 2008 zijn de meeste jobs verloren gegaan in West-Vlaamse en Vlaams-Brabantse kmo’s (-1,1 procent).
Alleen in Oost-Vlaanderen was er nog groei (+ 0,2 procent).
Het dieptepunt lijkt in januari 2009 te hebben gelegen. Sindsdien trekt de tewerkstelling weer langzaam aan, vooral dan bij bedienden.
Dit blijkt uit de kmo-jobindex van SD Worx, die de structurele tewerkstelling (geen uitzendwerk, noch studentenjobs) in kmo’s opvolgt. De jobindex is gebaseerd op een steekproef van 16.496 ondernemingen, die samen 157.670 personen tewerkstellen.
Sterke daling
In het vierde kwartaal van 2008 was er al een daling van 0,2 procent. Daar kwam in het eerste kwartaal van 2009 nog een daling van 0,5 procent bovenop. De kmo-jobindex van SD Worx staat nu op 107,8. Dat is exact hetzelfde niveau als in maart 2008.
De sterkste daling werd gemeten in januari 2009. Toen zakte de kmo-jobindex met 0,9 punten tot 107,5. In Wallonië was de daling het sterkst (-1,6 procent). In Vlaanderen bleef het jobverlies beperkt tot min 0,5 procent.
Opmerkelijk genoeg trok de tewerkstelling in februari en maart alweer aan. Op Belgisch niveau was er stijging van 0,1 procent in februari en 0,3 procent in maart. In Brussel steeg de kmo-tewerkstelling in maart met bijna een vol procent (+ 0,9).
Aanwervingen bedienden, ontslagen bij arbeiders
Een van de opmerkelijkste vaststellingen dit kwartaal is dat de tewerkstellingsevolutie bij arbeiders en bedienden uiteenloopt. Normaal gezien is er een parallel verloop, met stijging of daling voor beide statuten.
In februari 2009 treedt op dat vlak voor het eerst een trendbreuk op. Sindsdien is de tewerkstelling bij bedienden gestegen met 1,04 procent, terwijl bij arbeiders een daling van 0,4 procent gemeten werd. Bovendien maken bedienden 63 procent van de steekproef uit en arbeiders 37 procent, wat het relatieve gewicht van de aanwervingen bij bedienden nog vergroot.