De toezeggingen en acties van Unilever zijn de volgende.
- Ervoor zorgen dat iedereen die rechtstreeks goederen en diensten aan het bedrijf levert tegen 2030 minimaal een leefbaar loon of inkomen verdient.
- Tegen 2025 jaarlijks 2 miljard euro uitgeven aan leveranciers die beheerd worden door mensen uit ondervertegenwoordigde groepen.
- Tegen 2025 5 miljoen kleine en middelgrote ondernemingen helpen te groeien door toegang te bieden tot vaardigheden, financiering en technologie.
- Meer advertenties publiceren met mensen uit verschillende groepen, zowel op het scherm als achter de camera.
- Ervoor zorgen dat alle Unilever-medewerkers tegen 2030 omgeschoold of bijgeschoold zijn, zodat zij over een toekomstbestendige set vaardigheden beschikken.
- Tegen 2030 10 miljoen jonge mensen essentiële vaardigheden aangeleerd hebben om hen voor te bereiden op de kansen op een baan.
“Ervoor zorgen dat mensen een leefbaar loon verdienen, is een cruciale stap in de richting van een evenwichtigere en sterker op integratie gerichte samenleving. Het stelt mensen in staat zich een fatsoenlijke levensstandaard te veroorloven, die voorziet in hun basisbehoeften zoals voedsel, huisvesting en gezondheidszorg”, lezen we in een persbericht.
“Onze medewerkers krijgen al minimaal een leefbaar loon. Nu willen we dat ook voor meer mensen buiten ons personeelsbestand bewerkstelligen, waarbij we ons vooral richten op de meest kwetsbare medewerkers in de industrie en de landbouw. We werken samen met onze leveranciers, andere bedrijven, overheden en ngo’s om systeembrede veranderingen en een wereldwijde invoering van praktijken op het gebied van leefbaar loon teweeg te brengen.
Tegelijkertijd zullen we ook 5 miljoen kleine en middelgrote ondernemingen in onze waardeketen voor de detailhandel helpen hun bedrijf te laten groeien door hen toegang te geven tot vaardigheden, financiering en technologie. De ondernemingen waarmee we samenwerken zijn vaak retailers die zelfstandige winkels, outlets en verkooppunten runnen, of micro-ondernemers die op straat of van huis tot huis verkopen.”
Bron: Unilever