Unizo wil stakingsverbod tijdens ochtend- en avondspits

ArbeidsrechtOverlegorganenVakbonden

Gigantische kost

Jaarlijks krijgen de vakbonden 8 miljoen euro van de NMBS om niet te staken, heeft Unizo onthouden uit het antwoord van toenmalig minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) op een parlementaire vraag van Kamerlid Guido Depadt (Open VLD). Staken ze toch, dan kost dat de belastingbetaler 3,66 miljoen euro. Per dag (880 miljoen euro overheidsdotatie/240 werkdagen). Daarbovenop leveren de vooraf betaalde abonnementen op een stakingsdag niets op. Dat is nog eens 1,42 miljoen euro.
Een dag staken zou dus 5,08 miljoen euro kosten. Voor Unizo reden genoeg om staken als uiterste redmiddel te houden dat de economie niet mag lamleggen. Er moet dus een minimale dienstverlening komen die best in de beheersovereenkomst tussen de spoorwegmaatschappij en de overheid wordt ingeschreven.

Elders in Europa

Unizo argumenteert ook dat andere Europese landen wel al een minimale dienstverlening kennen. De Franse regering dwong die bij wet af in 2007. In Italië geldt een stakingsverbod tijdens de spitsuren: tussen 6 en 7 uur ’s morgens, tussen 9 en 10 uur in de voormiddag en tussen 17 en 20 uur. Er mag ook niet gestaakt worden tijdens schoolvakanties en in verkiezingsperiodes. Bovendien mogen er geen twee openbare diensten op hetzelfde moment staken. Gelijktijdige lokale en nationale stakingen zijn er ook uit den boze.

Wetsvoorstellen sluimeren

Momenteel zijn twee wetsvoorstellen rond minimale dienstverlening in de openbare sector hangende: één op 31 januari 2008 ingediend door Kamerlid Vautmans en één op 13 november 2008 ingediend door senator Verwilghen (beiden Open VLD).
Het voorstel van senator Verwilghen kwam het laatst bovendrijven in mei van dit jaar. Unizo vraagt dat de federale regering zo snel mogelijk werk maakt van deze minimale dienstverlening. Het Verbond van Belgische Ondernemingen doet eenzelfde oproep.

Port of Antwerp-Bruges
ALDI België
Benelux Unie

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.