De Post heeft het onderzoek ondertussen stopgezet, maar daarmee is het ongenoegen niet weggenomen. De privé-onderneming deed een beroep op burgers die vlakbij een postbus wonen. Voor tien euro per week moesten zij bijhouden of de bus correct werd gelicht. Hen werd ook gevraagd om, een kwartier voor de bus werd gelicht, een kaartje te posten. Die big brother aandoende werkwijze stuitte of flink verzet van de vakbonden. “We willen in een sereen klimaat praten met de vakbonden”, zegt woordvoerder Fred Lens. Daarom ook werd het onderzoek stopgezet. “Het was helemaal niet de bedoeling om individuele postmannen te controleren”, zegt Lens. “Het bedrijf deelt ons alleen cijfers mee, er worden geen details verstrekt over de probleembussen.” De woordvoerder geeft toe dat de vakbonden onvoldoende werden ingelicht. Ondanks de stopzetting van de controles wordt de stakingsaanzegging gehandhaafd. De postmannen ijveren ook al een tijd voor hoger vakantiegeld voor de statutaire personeelsleden. Het vakantiegeld van de contractuelen werd vorig jaar opgetrokken omdat een wet het vakantiegeld voor die groep op hetzelfde niveau legde als in de private sector. Bovendien klagen de bonden nog altijd over personeelsgebrek. De invoering van de Georoute, het informaticaplatform dat de meest efficiënte postroute uitstippelt waardoor hetzelfde werk door minder postmannen gedaan zou kunnen worden, heeft vertraging opgelopen. Intussen is wel al personeel afgevloeid. Daardoor steken geregeld in onderbemande postkantoren stakingsacties de kop op.