Is het niet normaal dat de directie er voor kiest de productiekost zo veel mogelijk te drukken? “Zeker is dat normaal”, antwoordt Ignoul. “Alleen is er geen vergelijking mogelijk. De Mondeo wordt enkel in Genk gemaakt, de Transit in Genk en Southampton. Maar de klanten moeten de Transit uit Southampton niet. In Southampton wordt een stuk minder efficiënt gewerkt, maar het is de enige nog resterende fabriek in Groot-Brittannië. Bij sluiting wordt marktverlies gevreesd. En dus moet Genk eraan geloven. Gijsen en Van den Boer hebben laten begaan. Zij zijn niet opgekomen voor hun mensen.”
De directie zelf weigerde ons alle commentaar en wou enkel kwijt dat ze “niet wenst in te gaan op dergelijke aantijgingen”.
Ondertussen gaat de spanning op het terrein crescendo. Na een 24-urenstaking maandag hervatten de werknemers het werk, maar onder leiding van de vakbonden voerden ze prikacties. Die acties moeten de logistiek van Ford in Genk en in andere fabrieken in de war sturen. Daarop dreigde de directie alle arbeiders naar huis te sturen (een zogenaamde lockout). Voor de vakbonden was dit dan weer het sein om uitdrukkelijk “de huidige directie” af te wijzen als gesprekspartner.
Naast een werkgelegenheidsdrama wordt Ford Genk dus ook een schoolvoorbeeld van foute crisiscommunicatie en zwak crisismanagement.