De vakbonden hebben het over “financiële en sociale achteruitgang” en dringen aan op alternatieven. De nachtarbeiders zouden volgens de directie worden geintegreerd in de bestaande morgen- en namiddag-productieploegen. Die operatie zou niet met banenverlies gepaard gaan. Toch zou de kostenbesparing door de overstap van een drie- naar een tweeploegensysteem helpen om de gevolgen van de productievermindering met ruim 11.000 stuks op te vangen. Een andere formule is de invoering van de tijdelijke werkloosheid.
De ochtendploeg ging vrijdag wel normaal aan het werk.
De vakbonden eisen het behoud van de nachtploeg en dringen bij de directie aan op alternatieve besparingsmaatregelen. Directie en vakbonden zitten daarover morgen rond de tafel.
Het behoud van een derde productieploeg is een belangrijk onderdeel van een recente CAO bij Ford, die een personeelsvermindering mogelijk maakt via natuurlijk verloop en brugpensioneringen.
Behalve een inkomensverlies van 247 tot 322 euro, maakt de afschaffing van de nachtploeg dat heel wat arbeiders die precies wegens familiale redenen in de nacht werken, nu plots voor kinderopvang moeten zorgen en dat sommigen een tweede auto moeten aanschaffen.
De ochtendploeg ging vrijdag wel normaal aan het werk.
De vakbonden eisen het behoud van de nachtploeg en dringen bij de directie aan op alternatieve besparingsmaatregelen. Directie en vakbonden zitten daarover morgen rond de tafel.
Het behoud van een derde productieploeg is een belangrijk onderdeel van een recente CAO bij Ford, die een personeelsvermindering mogelijk maakt via natuurlijk verloop en brugpensioneringen.
Behalve een inkomensverlies van 247 tot 322 euro, maakt de afschaffing van de nachtploeg dat heel wat arbeiders die precies wegens familiale redenen in de nacht werken, nu plots voor kinderopvang moeten zorgen en dat sommigen een tweede auto moeten aanschaffen.