Van job crafting naar jobnegotiatie: op zoek naar triple fit

‘Mensen ontwikkelen en inzetten op hun sterkte.’ Zo luidt mijn leidmotief. Daarvoor heb je autonome professionals nodig én een optimale fit met de organisatie. Traditiegetrouw worden jobs evenwel door leidinggevenden en HR in functiebeschrijvingen gegoten, startend vanuit de strategie en organisatiestructuur, maar zonder rekening te houden met de specifieke talenten van de medewerker zelf. Dat model is achterhaald.
Steeds sneller veranderende markten verplichten organisaties immers tot wendbaarheid. Klanten stellen andere eisen. Organisatiestructuren, jobs en functies worden daarop afgestemd. Tegelijk laat de nieuwe werknemer zich niet graag meer vastpinnen op een vast takenpakket. Cruciaal voor het engagement van medewerkers is bovendien de jobinhoud. Door al deze evoluties ondergaat onze kijk op jobinhoud en functie-omschrijvingen grote wijzigingen.
We zullen onze visie op de jobinhoud dus moeten herbekijken. Werknemers willen met hun werkgever naast loonvoorwaarden en ontwikkelingsmogelijkheden ook hun jobinhoud onderhandelen. Ze willen niet alleen hun werktijd en werkplek zelf bepalen, maar zo mogelijk ook een eigen invulling aan hun job geven. Job crafting dus.

Volgens onderzoek van Wrzesniewski & Dutton doet het merendeel van de werknemers aan job crafting. Zij onderscheiden drie vormen:
●1. Medewerkers rekken hun functie uit door meer of minder taken op zich te nemen, door de scoop van bepaalde taken te verbreden of te versmallen, of door de manier waarop ze taken uitvoeren te veranderen.
●2. Medewerkers wijzigen hun relaties en interacties. Een voorbeeld: projecten steeds met een bepaalde collega opzetten, meer klantencontacten opzoeken dan een voorganger.
●3. Mensen kunnen hun job ook cognitief anders vormgeven door de manier waarop ze naar taken kijken. Een voorbeeld: een poetsvrouw in een ziekenhuis ziet haar taak als het helpen van zieke mensen eerder dan poetsen.

Omdat job crafting meestal gebeurt zonder inbreng van de leidinggevende, schuilt er wel een gevaar voor de organisatie in: taken worden verwaarloosd en er treedt verlies aan efficiëntie op. Een gesprek tussen leidinggevende en werknemer dient zich aan. In die dialoog over jobinhoud en takenpakket is eerder sprake van jobnegotiatie dan van pure job crafting. Beide partijen gaan op zoek naar een jobinhoud waarbij ieder zijn voordeel probeert te maximaliseren.
Bij het zuivere job craften bestaat nu eenmaal gevaar tot scheefgroei, zodat de samenhang tussen taken en verantwoordelijkheden en zelfs de sociale relaties verstoord kunnen raken. Als organisatie of leidinggevende heb je er alle belang bij de dialoog aan te gaan. Alleen dan ben je in staat een optimale fit tussen medewerker en organisatie te bereiken. Die komt er wanneer er een match is tussen competenties, passie en organisatiebehoeften. Wanneer datgene wat ik kan tegelijk mijn passie is en ook datgene wat de organisatie nodig heeft, is de fit tussen mij en de organisatie het grootst. Dat betekent winst voor beide partijen en puur engagement door sterkte. Wie dat doel bij jobnegotiatie voor ogen houdt, benut zijn talent optimaal en boort nieuwe bronnen van talent aan.

(Senior) Tax & Legal Consultant

Acerta Consult

Talent Acquisition Specialist

UZ Brussel

Payroll Advisor Corporate

Acerta

Recruiter

Gemeente Puurs-Sint-Amands

Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

Universiteit Antwerpen

HR officer selectie

Universiteit Antwerpen

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!