< Terug naar overzicht

Arbeidsmarkt 2020: werkgevers hebben ook impact (Acerta)

Partnernieuws

Werkgevers hebben ook impact

Vind jij de juiste kandidaat in tijden van arbeidskrapte? Heb jij schrik dat je jobs zal moeten schrappen omwille van de digitalisering? Of misschien vloek je wel eens op een nieuwe wetgeving die jouw hr-beleid beïnvloedt? Er bestaat nochtans een eenvoudige oplossing voor deze problemen. Laat je reactieve houding varen en start met een proactief hr-beleid op maat van je medewerker, waarmee je zelf impact uitoefent op de arbeidsmarkt.

Hoe kan jij impact uitoefenen?

Er zijn verschillende acties die je kan nemen om zelf een impact uit te oefenen op de arbeidsmarkt. Deze acties hebben allemaal één raakvlak: het is maatwerk op het niveau van je medewerker.

1. Individualiseer de verloning

Wanneer je medewerkers een arbeidsprestatie leveren, verwachten ze daar iets in de plaats voor. Maar wat je medewerkers precies verwachten, verschilt van persoon tot persoon. Waar de bedrijfswagen een ultieme motivator is voor de ene medewerker, kan een andere medewerker misschien meer nood hebben aan extra vakantiedagen. Via het cafetariaplan krijgt je werknemer de voordelen die hij of zij écht wilt. Bovendien levert een geïndividualiseerd loonpakket geen extra loonkosten op voor de werkgever. Een quick win dus.

2. Individualiseer de jobinhoud

Meestal vertrekken werkgevers vanuit een functieomschrijving om een nieuwe medewerker aan te werven. Nochtans is het (bijna) onmogelijk om een ‘exacte’ match tussen de functieomschrijving en je kandidaat te vinden. Je laat het idee van een ‘witte raaf’ beter los. Wat wel een interessante piste is, is aanwerven op potentieel. Een goede mix van potentieel, ervaring en culturele fit leidt immers tot een duurzamere samenwerking dan wanneer je je medewerker aanwerft op basis van competenties en ervaring.

Ook bij je huidige medewerkers zijn er interessante pistes om de jobinhoud te individualiseren. Elke medewerker heeft immers taken die hij of zij graag zou aanleren en taken die hij of zij liever niet meer zou doen. Wanneer je dit in kaart brengt voor al je werknemers, kan je met bepaalde taken schuiven. Want de taak die je ene medewerker niet meer wil doen, is misschien net de taak die een andere medewerker graag wil aanleren. Het is een puzzel van taken en talent. Wanneer je erin slaagt deze puzzel – op regelmatige basis – te leggen, dan stem je werk en wensen op elkaar af tot tevredenheid van alle partijen.

3. Individualiseer arbeidstijd en -plaats

Tele- of thuiswerk is niet langer onoverkomelijk. Deze manier van werken, die tijd en plaats loslaat, is de grote wens van heel wat medewerkers. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun kinderen op tijd van school afhalen, of kunnen ze thuis zijn wanneer er een belangrijke levering aan huis moet gebeuren. En hoewel dit niet voor elke job realiseerbaar is, vindt 71% van de medewerkers het toch (heel) belangrijk om zelf het begin- en einduur van de werkdag te kunnen bepalen.

 


Laat je inspireren

Werkgever zijn in 2020, wat betekent dat precies? Laat je inspireren en lees onze inspiratienota voor 2020.

 

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen