< Terug naar overzicht

Deloitte breidt hoofdkantoor op luchthaven van Zaventem uit: van werkplek naar ontmoetingsplek

Partnercontent

Telewerken mag dan wel ingeburgerd zijn, ook de kantoren hebben nog een toekomst. Deloitte bijvoorbeeld richtte zijn hoofdkantoor zo in dat het ontmoeting en samenwerking maximaal ondersteunt. Het kon daarvoor rekenen op de interieurexperts van het Zwitserse meubelmerk Vitra.

Hoewel hij in de zomermaanden nog geen massale terugkeer verwacht, is Piet Vandendriessche, CEO van Deloitte, blij dat de deuren van de kantoren eindelijk weer open kunnen. “Veel collega’s hunkeren er na zo’n lange periode van telewerk naar”, vertelt hij. “Iedereen heeft zich het afgelopen jaar zeer wendbaar getoond om ook vanop afstand alle audits af te tekenen, SAP-implementaties te voltooien en belastingcontroles bij te staan. We stonden ervan te kijken dat we zoveel virtueel konden doen. Op dat vlak hebben we onszelf echt heruitgevonden. Wel zagen we vanaf de tweede lockdown dat het gebrek aan sociaal contact voor sommigen begon door te wegen. Nu er weer meer mogelijk is, is het tijd om de connectie te herstellen en het Deloitte DNA te laten herleven.”

Menselijk contact stimuleren

In de collaboration guidelines van Deloitte is flexibiliteit een belangrijke rode draad. Het oude normaal keert niet terug, maar naar een volledig virtuele werking schakelt de dienstverlener evenmin over. “Het zal steeds opnieuw een evenwicht zoeken zijn tussen wat enerzijds de medewerkers en de teams willen en anderzijds wat er nodig is om aan de wensen van de klant tegemoet te komen”, verduidelijkt Vandendriessche. “In de praktijk zal dat betekenen dat de ene werknemer drie keer per week van thuis uit en de andere bijna continu bij de klant zal werken.”

Via de kantoorinrichting tracht het bedrijf het contact tussen de collega’s, de teams en de klanten zoveel mogelijk te stimuleren. Ook de nieuwe vleugel die Deloitte recent op de luchthaven van Zaventem in gebruik nam, is volledig vanuit die filosofie vormgegeven. De organisatie deed daarvoor beroep op de interieurexperts van het Zwitserse meubelmerk Vitra. Nog meer dan vroeger wordt er gewerkt met zones afgestemd op de verschillende noden van medewerkers: individuele bubbels om te telefoneren, een grote tafel om vrij aan te schuiven en informeel contact aan te moedigen en brainstormzones met sofa’s. “We zien het kantoor nu meer als een ontmoetings- in plaats van een werkplaats”, zegt Vandendriessche. “De belangrijkste functie van het kantoor is mensen samenbrengen.”

Ergonomie, gebruiksgemak & technologie

Over het resultaat is Vandendriessche zeer tevreden. Het geheel oogt dynamisch en speels, maar straalt ook comfort en degelijkheid uit, vindt hij. “Bij de inrichting is er veel aandacht besteed aan ergonomie, gebruiksgemak en technologie. Het kantoor ondersteunt de medewerkers in hun job en ziet er tegelijk aantrekkelijk uit. Het is een plek waar je je thuis kunt voelen.” Dat laatste is belangrijk voor Deloitte aangezien het jaarlijks meer dan duizend nieuwe gezichten verwelkomt. Ook dit jaar blijft de organisatie volop aanwerven. “Er zal dus veel ruimte voor ontmoeting nodig zijn”, besluit Vandendriessche.


Voor bijkomende informatie over een gezonde werkomgeving op maat van uw werkgevers, kunt u terecht bij Bart Roels van VITRA : bart.roels@vitra.com

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen