< Terug naar overzicht

Employer branding in de zorg: Medewerkers als ambassadeurs

Partnernieuws

Employer branding in de zorgsector begint, net als in andere organisaties, van binnenuit. Pas wanneer de cultuur intern juist zit, kan men die met succes uitdragen naar potentiële kandidaten. Dat zegt Mona Hulsmans van Talent in Motion.

“We zijn een organisatie gespecialiseerd in projectverpleging en tijdelijk management die een partner wil zijn voor de zorgsector. Wat ons onderscheidt? We willen, naast een competitieve, professionele speler, ook een warme en familiale werkomgeving zijn”, steekt Mona Hulsmans, HR-specialist en partner bij Talent in Motion Healthcare, van wal. Dat eerst intern waar maken, en nadien samen met de medewerkers uitdragen naar de buitenwereld: dit ambassadeurschap is de manier waarop de organisatie ook vandaag nog voldoende talent kan aantrekken.

Vinger aan de pols

Warm en familiaal, met mensen die op de eerste plaats komen: Mona Hulsmans maakt zich sterk dat dat voor Talent in Motion Healthcare geen loze woorden zijn. “We kijken naar het individu om te weten wat die persoon nodig heeft. We volgen onze medewerkers en houden de vinger aan de pols, bieden hen een groeipad aan.”

Mona Hulsmans (Talent in Motion Healthcare): “Als werkgever moet je ook zorgen voor uitdaging. Medewerkers moeten zowel persoonlijk als verpleegtechnisch blijven groeien.”

De vinger aan de pols houden is een taak voor leidinggevenden en de HR business partners, maar ook voor de mentoren. Elke medewerker heeft een meter of peter, die daarvoor opgeleid is. Dat is belangrijk, want voor medewerkers is het nu eenmaal makkelijker om naar een collega te stappen met een probleem of bezorgdheid dan naar HR of de leidinggevende. Tot slot zijn er ook field coaches die regelmatig een halve dag meelopen met de verpleegkundigen op de werkvloer. “We hebben héél veel menselijk contact”, zo vat ze samen.

Daarnaast wil Talent in Motion Healthcare ook weten wat er leeft via peilingen en bevragingen. Deelnemen aan 'Great Place to Work' dat peilt naar goed werkgeverschap, levert ook heel wat nuttige inzichten op over wat goed gaat en waar ruimte tot verbetering is. “En twee maal per jaar brengen we iedereen samen en stellen we meteen ook een aantal vragen naar betrokkenheid. We hebben ook een mobiele ideeënbus die we bij elke bijeenkomst meebrengen en expliciet vragen om er ideeën en opmerkingen in te deponeren.”

“Competitief zijn op een warme en familiale manier: wij bewijzen dat het kan”

Een warme en familiale sfeer, dat zeker, maar dat niet alleen. “Competitief zijn op een warme en familiale manier: wij bewijzen dat het kan”, zegt Mona Hulsmans stellig. “Als werkgever moet je ook zorgen voor uitdaging. Medewerkers moeten zowel persoonlijk als verpleegtechnisch blijven groeien.” De organisatie zorgt voor opleidingen, maar net zo goed biedt ze uitdagingen zodat medewerkers hun talenten kunnen inzetten. “We hebben een sportcoach, een feestcomité, collega's die bedrijfsbezoeken organiseren...: dat zijn zaken die medewerkers helemaal zelf doen, met een budget dat we hen ter beschikking stellen. Op die manier leren ze organiseren, communiceren, enz.We begeleiden hen daarbij en helpen hen zo om te groeien. We zijn ook een heel participatieve onderneming en hechten veel belang aan de stem van de medewerker. Bij élk intern project nemen we verpleegkundige medewerkers op in de werkgroep.”

Ambassadeur marketing

Employer branding wil uiteraard zeggen dat interne troeven uitgedragen worden naar de buitenwereld. Ook daar zet Talent in Motion Healthcare de eigen medewerkers als ambassadeurs in. Zo worden regelmatig testimonials gepubliceerd waarin medewerkers getuigen over hun traject binnen de organisatie. Daarnaast worden op regelmatige basis ‘social media takeovers’ georganiseerd, waarbij collega's het beheer van de Facebook- en Instagram-account in handen krijgen om aan de wereld te laten zien hoe het er echt aan toe gaat binnen het bedrijf en op de werkvloer. Medewerkers gaan ook hun carrièreverhaal toelichten op scholen en bij studentenverenigingen, en dan nog liefst bij die waar ze vroeger zélf actief waren.

Of de aanpak werkt? Jazeker, bevestigt Hulsmans. “We zijn eind 2017 gestart met onze employer branding, en hebben er in 2018 sterk op ingezet. Het resultaat is dat we in 2019, toen er uitzonderlijk geen bachelor verpleegkundigen afstudeerden omdat de opleiding een jaar werd verlengd, tóch hetzelfde niveau van aanwervingen hebben kunnen behouden.”

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen