Redactie
Bijna de helft van de Belgische werknemers registreert dagelijks de werkuren via een softwaretool. Heeft dat een positieve of negatieve impact op de balans tussen werk en privé? Een internationale studie buigt zich over de cijfers.
Acht op de tien Belgen zijn ervan overtuigd dat de organisatie waarvoor ze werken, verwacht dat ze de werkuren bijhouden. Bij zes procent leeft die verwachting niet. Dat blijkt uit een studie van SD Worx. Bijna de helft van de Belgische werknemers (47 procent) registreert ook daadwerkelijk de uren via een softwaretool. In andere Europese landen liggen de cijfers wat dat betreft hoger: Slovenië (83 procent), Oostenrijk (74 procent), Spanje (69 procent), Duitsland (67 procent). We zijn dus zeker geen koploper wat betreft tijdsregistratie. België sluit eerder aan bij de staart van het peloton, samen met Frankrijk (38 procent), Nederland (43 procent), UK en Denemarken (45 procent).
Signaalfunctie
Wat zijn de voordelen aan het systeem? De helft van de Belgen (49 procent) is ervan overtuigd dat ze taken zo beter kunnen organiseren en plannen. Meer dan vier op de tien Belgen (42 procent) zijn overtuigd van de signaalfunctie: tijdregistratie geeft hen inzicht in situaties waarin ze te veel werken, om het even rustiger aan te doen. Voor vier op de tien (38 procent) van de Belgische gebruikers draagt een tijdregistratietool bij tot een goede werk-privé balans.
Toch maken we overuren…
Nochtans blijkt uit het onderzoek ook dat de helft van de Belgische werknemers regelmatig overwerkt. Ook daarin staan we niet alleen in Europa. De twee meest voorkomende redenen hiervoor zijn: inspelen op onvoorziene gebeurtenissen die een extra inspanning vergen (35 procent) of een hoge werkdruk (34 procent). Een gebrek aan personeel of middelen (29 procent) is de derde meest voorkomende reden. Een kwart geeft toe een perfectionist te zijn die extra uren maakt en een op vijf is soms zo gepassioneerd bezig dat ze de uren uit het oog verliezen (19 procent). Ook het halen van strakke deadlines of om de beste service te leveren (23 procent) kan een reden zijn om extra uren te presteren. Een op tien (11 procent) doet het voor extra inkomen.
LEES MEER OP HRSQUARE.BE