De vergroening van het bedrijfswagenpark zet zich onverminderd voort in ons land. Het zijn vooral de Belgische kmo’s (tot 250 werknemers) die versneld investeren in minder vervuilende wagens. De nieuwe fiscale regeling zit daar zonder twijfel voor iets tussen.
Het zijn de kleinste kmo’s die de laagste gemiddelde CO2-uitstoot noteren, zo blijkt uit analyse door SD Worx. Daaruit blijkt ook dat één op acht nieuwe bedrijfswagens in 2022 volledig elektrisch was. De grootste groep (54 procent) van de nieuw ingeschreven bedrijfswagens zijn (hybride) benzines, met een sterk gedaalde CO2-uitstoot. Sinds 2021 zijn er meer nieuwe (hybride) benzinewagens dan (hybride) dieselwagens.
Terwijl over alle bedrijven heen gemiddeld 12,5 procent van de nieuwe bedrijfswagens volledig elektrisch is, is dat bij de kleinste kmo’s – tot twintig werknemers – zelfs 15,75 procent. Die kleine ondernemingen tellen relatief gezien ook minder dieselwagens (24 procent).
Minder CO2, meer €’s
Op vijf jaar tijd daalde de CO2-uitstoot van nieuwe bedrijfswagens op benzine met 27 procent (van 115 in 2018 tot 84 in 2022). Werkgevers tellen voor deze vergroening wel een hoger bedrag neer: de gemiddelde cataloguswaarde van (hybride) bedrijfswagens op benzine is op vijf jaar tijd met 40 procent gestegen (tot €43.000 in 2022).
Hoe milieuvriendelijker, hoe duurder in aanschaf – dat wel. De gemiddelde catalogusprijs van een volledige elektrische bedrijfswagen steeg met 10 procent tot €60.850.
“Om te anticiperen op de verminderde aftrekbaarheid – die pas echt geldt voor wagens aangeschaft vanaf 1 juli 2023 – neigen werkgevers nu ook al meer naar ‘groenere’ wagens of het mobiliteitsbudget”, zegt Annelies Rottiers (SD Worx). “In commerciële jobs is de bedrijfswagen vaak nodig voor klantenbezoeken. Daarom gaat het voornamelijk om bedienden. De top vijf sectoren met de meeste bedrijfswagens zijn: groothandel en handelsbemiddeling, softwareontwikkeling en ICT-consultancy, diensten bedrijfsbeheer, architecten en ingenieurs en de bouwsector. Ook zo goed als alle handelsvertegenwoordigers (93 procent) hebben een bedrijfswagen.”
Wie er met een bedrijfswagen rondrijdt? “Het zijn vaak commerciële profielen met een bediendenstatuut”, zegt Annelies Rottiers. “Een bedrijfswagen is dus geen voorrecht van grootverdieners. Eén op drie verdient minder dan het mediaanbrutoloon in 2022 (€3.000). De meerderheid van de werknemers (52,33 procent) met een bedrijfswagen verdient minder dan €4.000 bruto. Driekwart verdient minder dan €5.000 bruto.”
Nieuwe fiscaliteit
De keuze voor groenere bedrijfswagens gaat samen met de fiscale maatregelen die de overheid neemt. 2023 brengt daar opnieuw verandering. Vorig jaar besliste de regering de belastingvoordelen voor nieuwe bedrijfswagens die niet koolstofneutraal zijn geleidelijk af te schaffen, zodat ze tegen 2026 uit het wagenpark verdwijnen, zo laat Securex weten. “Wie wil opteren voor een hybride bedrijfswagen, wacht best niet te lang. Hoe eerder de overstap wordt gemaakt, hoe voordeliger de fiscale behandeling is. Bovendien zijn de wachttijden voor nieuwe auto’s ongekend lang”, aldus de HR-dienstenleverancier.
Voor nieuwe herlaadbare hybrides die sinds 1 januari 2023 worden besteld, is de fiscale aftrekbaarheid van benzine- of dieselkosten beperkt tot 50 procent. Voor plug-in hybrides die vóór 1 januari 2023 waren aangekocht, blijft de huidige fiscale aftrekregeling van toepassing. Bovendien wordt vanaf 1 januari 2026 de fiscale aftrekbaarheid van voertuigen zonder nuluitstoot, waartoe plug-in hybrides behoren, die aangekocht worden tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 geleidelijk verminderd tot nul in 2028.
Maar wanneer is een wagen precies ‘aangekocht’? In dit verband heeft de fiscus verduidelijkt dat rekening wordt gehouden met de datum waarop de bestelbon wordt opgesteld en ondertekend door de verkoper en de belastingplichtige-koper van het voertuig of, als ze voor een leaseformule kiezen, de datum waarop de leaseovereenkomst wordt ondertekend door de verhuurder en de belastingplichtige-huurder.
LEES MEER OP HRSQUARE.BE