Andere prioriteiten zijn investeren in opleiding, een bredere inzetbaarheid van personeel, de aanpak van het gebrek aan motivatie en respect op de werkvloer, een goede balans tussen werk en privé voor medewerkers en het invullen van vacatures.
Eén op de vijf bedrijven verwacht de komende twaalf maanden een daling van het personeelsaantal, 17 procent verwacht een stijging. Desalniettemin ondervindt de helft van de bedrijven moeilijkheden bij het invullen van openstaande vacatures.
De VDAB, spontane sollicitaties, uitzendkantoren en de eigen website worden opgesomd als voornaamste wervingskanalen. Niettemin doen slechts vier op de tien bedrijven een beroep op de VDAB, kleine bedrijven doen dit zelfs zelden of nooit.
Van de bedrijven die de VDAB inschakelen om hun vacatures in te vullen, is 60 procent tevreden. Al ligt de tevredenheid het hoogst bij de grote bedrijven. De ontevredenheid wordt vooral veroorzaakt door kandidaten die niet voldoen aan het profiel, een gebrek aan motivatie of arbeidsattitude bij de kandidaat of een snellere invulling via een ander kanaal.
Onbekend of onbemind?
Ruim een derde van de Limburgse bedrijven heeft ervaring met de IBO-ondersteuning (Individuele Beroepsopleiding) vanuit VDAB. Toch heeft de helft van de Limburgse werkgevers geen ervaring met VDAB-opleidingen. Al zijn degene die gebruik maken van het opleidingsaanbod van VDAB tevreden hierover.
Eén op de vier Limburgse bedrijven zegt dat de VDAB hen weinig bekend is. Een derde bestempelt de VDAB als bureaucratisch. De helft beschouwd de arbeidsbemiddelaar als noodzakelijk op de arbeidsmarkt.
Toch vindt het merendeel van de organisaties (75 procent) dat de VDAB zich in hoofdzaak richt naar werkzoekenden en te weinig naar werkgevers. Anderzijds blijkt dat werkgevers vooral vertrouwd zijn met de arbeidsbemiddeling of het opleidingsaanbod. Werkgevers weten veel minder dat ze er ook terecht kunnen voor HR-advies, informatie over tewerkstellingsmaatregelen, jobcoaching, begeleiding bij ontslag en outplacement.
Bedrijven die nog geen enkel beroep deden op VDAB, doen dat niet omdat ze ervan zijn overtuigd dat de VDAB-diensten niet interessant zijn voor hun onderneming (40 procent) of omdat de diensten hen onbekend zijn (30 procent). Ruim één op de tien geeft als reden liever met privépartners te werken voor hun personeelsbeleid.
Bron: VKW Limburg