Breng de opleidingsbehoeften in kaart. Er worden nog steeds medewerkers naar een opleiding gestuurd zonder vooraf te inventariseren wat nu eigenlijk het probleem is en wat er geleerd zou moeten worden. Waar wilt u organisatie naartoe brengen en welke competenties hebben de medewerkers daarvoor nodig? Bezuinig niet op opleidingen die snel resultaat opleveren of die cruciaal zijn in deze moeilijke tijden.
Stel de opleidingsdoelen vast. Uit onderzoek blijkt dat het rendement van opleidingen stijgt als alle partijen vooraf meepraten over de doelen en het opzet van de opleiding. Betrek zowel de opleidingsfunctionarissen, de cursisten als hun directe chefs bij het opstellen van de leerdoelen. Het breed in kaart brengen van de doelen en het opzet van de opleiding leidt tot consensus, waardoor iedereen zijn best doet om de vooropgestelde doelen te bereiken.
Kies een opleidingsmethode. De meest gebruikte opleidingsvorm is de cursusklas. Er kan dan gekozen worden tussen interne opleidingen of externe opleidingen met open inschrijvingen, die gevolgd worden door medewerkers van verschillende bedrijven. Sommige zaken kunnen echter net zo goed op de werkplek geleerd worden. Daar spelen zich leerprocessen af die veel krachtiger zijn dan die in formele opleidingen. Extra voordeel is dat gecombineerd kan worden met reorganisatie. Wisselingen van functie en veranderingen in de inhoud van de job bieden leermomenten waar geen cursus tegenop kan.
Blijf betrokken tijdens de cursus. Het is aan te bevelen dat de directe leidinggevende af en toe de vorderingen bespreekt met de cursisten. Zo kan ook worden afgesproken hoe en wanneer het geleerde zal worden toegepast in het dagelijkse werk.
Bepaal het rendement. Ga na of de managers en de medewerkers na een cursus vinden dat de zaken beter lopen op de werkvloer en tegen welke kosten die verbetering is bereikt.