Vijf vrijkaarten voor studiedag over geestelijke gezondheid werknemers

ArbeidsomstandighedenArbeidsrechtCommunicatieLeiderschap en CoachingOrganisatieOverlegorganenPreventiePrivacyVeiligheidWellness
Op de studiedag krijgen we een uiteenzetting over het psychisch welzijn op het werk door:
■ Evelyn Schoutteet, preventieadviseur Record Bank.
■ Stefaan Van Der Baeten, veiligheidsadviseur kantoren Record Bank.
■ Magda Duerinckx, managing consultant Outplacement & Career Guidance Acerta.

Ook de visie van de Vlaamse overheid komt aan bod:
■ Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

Tevens worden initiatieven uit de zorgverlening besproken:
■ Pre- en postventie rond zelfdoding op de werkvloer: een uiteenzetting van Nico de Fauw, beleidsmedewerker CGG PassAnt en voorzitter Werkgroep Verder.
■ ‘Face it, Work it’: behandelmodule voor middelengerelateerde problematiek, en uiteenzetting door Hendrik Peuskens, psychiater en diensthoofd afdeling verslavingszorg Broeders Alexianen Tienen.

Er is een debat ‘Op weg naar afstemming’ over kansen en bedreigingen bij het organiseren van zorg met:
■ Jan Van Rompaey, moderator.
■ Evelyn Schoutteet, preventieadviseur Record Bank.
■ André De Landtsheer, voorzitter van de Vereniging voor interne bedrijfsartsen en
hoofdarbeidsgeneesheer Nationale Bank van België.
■ Johan Lowette, afdelingshoofd preventiedienst/socio-medische dienst Colruyt.
■ Jean-Luc Marres, afdelingschef risicobeheersing CPS NMBS.
■ Rishi Panchasara, coördinator Division Conflict & Agression, G4S Training Services.
■ Hendrik Peuskens, psychiater en diensthoofd afdeling verslavingszorg Broeders Alexianen Tienen.
■ Nico de Fauw, beleidsmedewerker CGG PassAnt en voorzitter Werkgroep Verder.

Plaats:
Provinciehuis Leuven

Datum:
Donderdag 28 april 2011
13.00 u. – 16.30 u.

Meer informatie:
vzw PassAnt, Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg: www.passant.be
Psychiatrische Kliniek Broeders Alexianen Tienen: www.alexianentienen.be

Als abonnee van HR Square maakt u ook kans op één van de vijf vrijkaarten. Stuur een mail naar: [email protected].

Senior Accountant

KoWala Productions

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Keynote

Eva Geluk

Antwerp Management School

La professeure Eva Geluk est titulaire de la chaire « Mental Health at Work » à l’Antwerp Management School. Elle est une experte très sollicitée dans les domaines du bien-être, de la prévention du burn-out et de la réintégration après une absence de longue durée.

Dans cette intervention, elle aborde en détail le bien-être mental et le rôle souvent négligé des dirigeants dans ce domaine. Comment veiller à ce que les collaborateurs se sentent bien dans leur peau ? Quelles sont les bonnes et les mauvaises pratiques qui renforcent ou, au contraire, sapent le bien-être mental des collaborateurs (et de leurs dirigeants) ? Et quel rôle revient aux responsables des ressources humaines ?

S’appuyant sur un cadre de référence scientifique et de nombreux exemples tirés de la pratique (Eva a interrogé plus de 70 cadres, responsables RH et employés dans le cadre de ses recherches), elle présente à Corporate Wellbeing le meilleur des deux mondes.

Workshop

Loïc Vlassakoudis

Vivalia

Loïc Vlassakoudis est Directeur des Ressources Humaines chez Vivalia, l’organisation intercommunale luxembourgeoise qui regroupe 7 sites hospitaliers, une polyclinique et des différentes maisons de repos. Situé entre le Grand-Duché et la France, et dans un secteur où la guerre des talents fait déjà rage, Loïc va expliquer comment Vivalia parvient néanmoins à attirer et à fidéliser une équipe motivée, pour qui satisfaction au travail et bien-être sont des priorités.

Workshop

Pierre Leman

Cliniques universitaires Saint-Luc

Politique de gestion de l’absentéisme à Saint-Luc face à la nouvelle règlementation

Le secteur des soins de santé est traditionnellement confronté à des taux d’absentéisme élevés, ce qui n’est pas une fatalité ni une réalité au sein des Cliniques universitaires Saint-Luc. Par ailleurs, un ensemble de nouvelles mesures et obligations en la matière sont entrées en vigueur.  Dans ce cadre, un projet pilote a été lancé en 2025 à Saint-Luc afin de mieux gérer l’absentéisme au travers de sa politique « Cultiver le lien » et de ses outils. Fort de son succès, l’hôpital a décidé de déployer sa nouvelle approche à l’échelle de toute l’institution dès 2026.  Dans son keynote,  Pierre Leman, Directeur des Ressources Humaines aux Cliniques universitaires Saint-Luc, présentera en détail cette nouvelle politique de gestion de l’absentéisme.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!