Rudi Thomaes, gedelegeerd bestuurder van het VBO: “Ik onthoud vooral uit deze enquête dat het vinden en houden van competente medewerkers weerom extra veel aandacht opeist van de Belgische managers. Het VBO is zich hiervan bewust en blijft ijveren voor een efficiëntere werking van onze arbeidsmarkt.” Liefst 92% van de respondenten geeft dit als absolute prioriteit aan. Het de baas kunnen van complexe reglementering is voor 87% de hoogste prioriteit. Die uitdagingen willen de managers vooral aanpakken door hun businessmodel in vraag te stellen en constant aan te passen (96%), alsook door de operationele efficiëntie te verhogen (92%). Zo’n 80% mikt op innoveren van producten, diensten en/of markten.
De enquêteresultaten geven ook inzicht in het innovatiebeleid dat de bedrijven de afgelopen twee jaar voerden. De operationele vernieuwingen slaan vooral op markt- en klantgerichte processen (66% van de bedrijven), 29% van de bedrijven investeerde zwaar in de vernieuwing van producten en diensten. Vernieuwingen op het vlak van markten en verkoopkanalen zijn wat minder in trek. “Nochtans hebben marktinnovaties de grootste positieve invloed op de bedrijfsresultaten. Dit type innovaties zijn bovendien de meest innoverende: ongeveer één op drie van de Belgische bedrijven zoekt immers volledig nieuwe markten en klantensegmenten, wat leidt tot een positiever bedrijfsresultaat in vergelijking met bedrijven die dergelijke innovaties niet uitvoeren”, aldus Steven Van Belleghem, senior consultant bij InSites.
De enquête, uitgevoerd in samenwerking met IBM, peilde ook naar het effectief gebruik van e-business technologieën. Voor een kwart (26%) van de CEO’s is e-business een topprioriteit, terwijl 46% aangeeft dat er in hun bedrijf veel inspanningen worden geleverd om van e-business een succes te maken. De meerderheid (65%) van de bedrijven heeft een publieke website (zonder e-commerce module), maar 15% (vooral in de industrie en de bouw) toont geen interesse in een website. Minder dan een derde (30%) werkt met een systeem voor het beheer van klantenrelaties en contacten, 29% heeft een extranet (afgeschermde website) voor klanten. Daarna komen het elektronisch ontvangen en verwerken van facturen (23%) en e-mail marketing (22%). Wat het gebruik van interne e-business oplossingen betreft, maken het intranet (68%), het documentenbeheer (45%) en het geïntegreerd beheer van informaticatoepassingen de top drie uit. Telewerken en e-learning bengelen achteraan met respectievelijk 30% en 27% gebruikers. De verklaring voor die lage scores is het gebrek aan praktijkervaring en technische kennis bij werknemers en zakenpartners.