Redactie
Belgian Mobility Dashboard, het platform dat door het VBO en FEBIAC in het leven werd geroepen, heeft zijn recentste cijfers gepubliceerd. Deze bevestigen wat elke bestuurder van een elektrische wagen in ons land al wist: er zijn véél meer laadstations in Vlaanderen dan in Brussel en Wallonië. 3,7 keer zoveel om precies te zijn, zo blijkt.
Uit de gegevens van 2024 blijkt dat België in volle transitie is op het vlak van mobiliteit. De aanzienlijke verschuivingen in de inschrijvingen van nieuwe voertuigen, de motorkeuze en de oplaadinfrastructuur schetsen de contouren van een snel veranderend landschap. Een overzicht van de belangrijkste statistieken.
- De oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen kende in 2024 een indrukwekkende groei. Het aantal laadstations ging in België in één jaar tijd van 15.184 naar 22.037, wat neerkomt op een toename van 45 procent.
- Op het vlak van regionale verspreiding valt het op dat Vlaanderen, met 17.335 laadstations, een duidelijke voorsprong neemt ten opzichte van Wallonië (2.799 laadstations) en Brussel (1.903 laadstations).
- 1886 van de Belgische oplaadpunten zijn snellaadstations.
- Vorig jaar daalde het totale aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen in België met 4,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor (615.963 tegenover 645.081). Die afname weerspiegelt een verschuiving in het koopgedrag, dat wordt gekenmerkt door de grote veranderingen op het vlak van motorkeuze.
- De enorme daling van het aantal inschrijvingen van dieselvoertuigen (-47,5 procent) en plug-inhybrides (-33,7 procent) staat in schril contrast met de stijging van het aantal batterijelektrische voertuigen, dat liefst 36,9 procent is gestegen. Een trend die wijst op een duidelijke transitie naar elektrische oplossingen
- Het zijn vooral bedrijven die voor deze transitie zorgen: zijn namen liefst 86 procent van alle BEV-inschrijvingen voor hun rekening.
- Ondanks een daling van het aantal nieuwe auto’s neemt de verkeersdrukte op de Belgische wegen niet af. Deze blijft ongeveer hetzelfde als in 2023, met een maximale van filelengte van 8.280 kilometer.
- Een ander sprekend voorbeeld daarvan is de impact van de congestie op de snelheid van het openbaar vervoer. Die ligt voor bussen en trams respectievelijk 13,5 en 7,7 procent lager op weekdagen dan op zondagen.
“Dankzij het Belgian Mobility Dashboard weten we dat de transitie naar een groener wagenpark onomkeerbaar is ingezet en dat dit voornamelijk een fenomeen is dat zich afspeelt op de markt van de bedrijfswagens”, zegt Pieter Timmermans, CEO van het VBO. “Toch zien we nog een grote kloof tussen de verschillende regio’s van het land en een gebrek aan middelen die ons in staat zouden stellen om een versnelling hoger te schakelen. Wallonië heeft bijvoorbeeld duidelijk een uitdaging op het vlak van laadpalen”, aldus Timmermans. “Duurzame mobiliteit is meer dan een trend, het is een noodzakelijke transformatie voor onze toekomst, en bedrijven spelen daarin een belangrijke rol.”
LEES MEER OP HRSQUARE.BE