De Vlerick Award is een initiatief van de alumni van De Vlerick Leuven Gent Management School. Jaarlijks wordt een Belgische manager bekroond die op internationaal vlak uitstekende en duurzame resultaten behaalt. Vorige winnaars van de prijs waren onder meer voormalig Europees commissaris Karel Van Miert, ex-premier Jean-Luc Dehaene, dokter Catherine Verfaillie, baron Paul De Keersmaeker, dokter Peter Piot en zuster Jeanne Devos. Dit jaar werden Patrick De Maeseneire, Paul Bulcke (Nestlé), Rudi De Becker (Hagemeyer) en George Ugeux (Galileo Global Advisors) genomineerd.
De eer viel uiteindelijk te beurt aan Patrick De Maeseneire. Hij staat sinds juni 2002 aan het hoofd van Barry Callebaut. De Zwitserse chocoladeproducent heeft 35 fabrieken in 17 landen, produceert 530.000 ton chocolade (waarvan 220.000 ton in Wieze) en telt wereldwijd 9500 medewerkers.
De Maeseneire is handelsingenieur (VUB) en volgde aansluitend opleidingen Marketingmanagement (Vlerick) en Business Management (London Business School en Insead). Hij bouwde zijn carrière uit via Arthur Andersen Consulting, Wang Belgium, Apple Computers, Sunair en Airtour, en VTM. Eind jaren 1990 werd hij directeur voor België van de uitzendgroep Adecco. Hij klom er op tot manager voor gespecialiseerde uitzendactiviteiten van Adecco Worldwide.
De Vlerick-alumni merken op dat anno 2007 het aantal Belgen in internationale topmanagementfuncties verveelvoudigd is en dat zij alom geroemd worden voor hun open mentaliteit, diplomatische vaardigheden en talenkennis. De culturele en historische achtergrond van de Belgen en het feit dat Brussel de hoofdstad is geworden van Europa, spelen daarbij zeker een rol.