VOV-coördinator Anny Moons commentarieert: “Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Zowel bedrijven, non-profit-organisaties als trainingbureaus en consultants maken deel uit van het VOV-netwerk. Om die unieke samenwerking te behouden, is wederzijds respect van cruciaal belang. Van consultants wordt verwacht dat zij geen misbruik maken van deelnemerslijsten of informatie die tijdens studiedagen werd uitgewisseld. Commerciële samenwerking is wel mogelijk op de VOV Learning Square, een on line-ontmoetingsplaats om kennis en competenties met vormings- en opleidingsdeskundigen en VTO-geïnteresseerden uit te wisselen. De VOV mag best een netwerk zijn waarin vraag en aanbod elkaar informeel ontmoeten, maar het mag geen prospectieruimte worden.”
Maar wat valt daaraan te doen? Moons: “We moeten alert zijn en onze leden attent maken op het fenomeen. Op dit moment is het zo dat wanneer leden melden dat zij lastig worden gevallen door consultants, wij die consultants contacteren met het vriendelijke verzoek hun houding te wijzigen. Maar we rekenen er ook op dat ze door de mensen zelf zullen worden terug gefloten. Wanneer leden met vragen zitten, mogen onze leden-consultants daar gerust een antwoord op formuleren, maar het is niet de bedoeling dat ze heel bewust hun diensten aanbieden. We kunnen uiteraard geen gendarmen inschakelen, maar we rekenen op de sociale controle en de fair play. En we werken momenteel aan een gedragscode voor de VOV-leden.”