Vrouwelijke managers presteren op hetzelfde niveau als hun mannelijke collega’s, maar houden er wel een andere ondernemersstijl op na. Dat stelt Brisk Magazine naar aanleiding van de resultaten van de ‘Global Entrepreneurship Monitor’, een internationaal onderzoek van het Babson College en de London Business School.
Vrouwelijke ondernemers zoeken evenveel naar kansen, nemen evenveel risico en netwerken evenveel als hun mannelijke collega’s. Ze zijn even goed als ondernemende mannen. Hun ondernemingen hebben evenveel kansen op succes als bedrijven met een mannelijke ondernemer aan het hoofd. Maar er bestaan wel duidelijke verschillen in de stijl van het ondernemen. Vrouwelijke starters zijn volgens de onderzoekers meestal goed opgeleid, hebben een baan en een goed inkomen. Bovendien stellen ze vertrouwen in hun eigen capaciteiten en kans op succes. Toch starten mannen twee keer zo vaak een eigen bedrijf. Vrouwen starten ook met bescheidener doelstellingen, meestal om werk en gezin beter te kunnen combineren. Ze houden hun bedrijf bewust klein. Daarmee hopen ze financiële, arbeidsrechtelijke en managementtechnische vraagstukken te vermijden. Ze zouden tevens een minder autoritaire managementstijl hanteren, waardoor ze meer goodwill zouden opbouwen.
Vrouwen blijken volgens de onderzoekers echte netwerkers te zijn, want 82% is aangesloten bij één of meer organisaties.