Wat betekent de prijs?
Voor Jan Van Hootegem is de award vooral een signaal van verdienste en erkenning. “De prijs is een totale erkenning voor de organisatie, het HR-beleid en iedereen die dat HR-beleid vormt geeft of heeft vorm gegeven: zowel de huidige HR-medewerkers, als degenen die niet meer in actieve dienst zijn. Het mooie is dat het hele HR-beleid, dat zich uitstrekt over jaren, beloond wordt. Iedereen die zijn steentje daartoe heeft bijgedragen, mag fier zijn.”
Waarom Vandemoortele?
De voedingsgroep Vandemoortele is nog één van de weinige Belgisch verankerde en gestuurde internationale groepen (ongeveer 1 miljard euro omzet, 3400 werknemers in twaalf landen). “De laatste tien jaar zijn we geëvolueerd naar een dynamische jonge voedingsgroep, met een waardegedreven cultuur en gericht op duurzaamheid en continuïteit”, zegt Vanhootegem.
“HR is een volwaardige businesspartner en lid van de groepsdirectie en de twee divisionele directies. Binnen de sterke verscheidenheid is het voornamelijk het HR-beleid en HR-denken dat gedeeld wordt doorheen de organisatie en dat het bindmiddel vormt.”
Van Hootegem geeft aan dat HR nooit bang is voor innovatie, vernieuwing en verandering. Dat is te merken aan verschillende grote projecten zoals Attract & Retain @ VDM 2008-2012 (een totaalproject rond het aantrekken en behouden van medewerkers, onder meer met het uitwerken van een Total Reward Approach) en executive coaching (gestart begin 2008 in samenwerking met Insead).
“Een andere belangrijke troef is de verankering van de essentiële HR-processen en systemen”, aldus Van Hootegem. “Deze zijn allemaal sterk geprofessionaliseerd en kunnen als benchmark gebruikt worden.”
Wat kenmerkt HR bij Vandemoortele?
Volgens Van Hootegem wordt het HR-beleid bij de voedingsgroep gekenmerkt door:
Wat doen met ambassadeurschap?
Van Hootegem is duidelijk: “We zullen deze erkenning intern niet extra vermarkten, hoewel we interne employer branding wel als een strategisch aandachtspunt beschouwen bij het (aantrekken en) behouden van mensen. Extern kunnen we dit wel meenemen om het Vandemoortele-verhaal naar kandidaten te ondersteunen. De prijs geeft toch een extraatje aan dat verhaal. Maar we zullen geen marketingcampagne starten rond deze erkenning. Dat is zeker niet de bedoeling. Daarnaast plannen we wel om onze ervaringen als best practices zo veel mogelijk te delen met collega’s in de HR-wereld.”