Waarom vrouwen meer nadenken over de nadelen van een promotie

Een studie, uitgevoerd door onderzoekers van de Harvard Business School, ontdekte dat mannen en vrouwen jobpromoties als even haalbaar beschouwen, maar vrouwen zullen wel meer anticiperen op de negatieve gevolgen van die trap omhoog op de carrièreladder. De onderzoekers hadden als hypothese dat het verschil in mannelijke en vrouwelijke voorkeuren de vrouwelijke ondervertegenwoordiging aan de bedrijfstop zou helpen verklaren.

Anticiperen op de negatieve gevolgen

Om die hypothese te testen, werden negen onderzoeken uitgevoerd bij meer dan 4000 personen, onder wie managers, MBA-afgestudeerden, studenten en andere werkende volwassenen. In één van de experimenten werden 450 medewerkers gevraagd om zich een promotie in te beelden bij hun huidige werkgever, en dan de waarschijnlijkheid van bepaalde positieve en negatieve gevolgen te voorspellen.

De positieve gevolgen bevatten mogelijkheden als meer geluk, geld en kansen en de negatieve gevolgen mogelijkheden als meer stress, moeilijke compromissen, opofferingen en een slechtere werk-privébalans. Wat bleek: mannen en vrouwen konden zich beiden even goed de voordelen van een promotie inbeelden, maar de vrouwen anticipeerden wel meer op de negatieve gevolgen dan de mannen.

“Diepgaande en consistente genderkloof”

De researchers vonden ook nog enkele andere factoren die de promotiedrang van vrouwen negatief beïnvloeden. Zo hechten vrouwen minder belang aan de machtsgerelateerde doelen op de werkvloer en hebben ze minder mogelijkheden om te profiteren van persoonlijke ontwikkelingskansen. Het team schrijft in de studie, die werd gepubliceerd in ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’, dat deze “diepgaande en consistente genderkloof” vrouwen de neiging geeft om de zoektocht naar promoties te mijden.

Aandacht voor de werk-privébalans

Er zijn nog factoren die dit fenomeen kunnen helpen verklaren. Het is moeilijk om vrouwen te beschuldigen voor het feit dat ze promoties minder aantrekkelijk vinden dan hun mannelijke collega’s wanneer de kinderopvang in de Verenigde Staten voor heel wat gezinnen onbetaalbaar is. En ook al verlaat slechts 10 procent van de vrouwen de arbeidsmarkt om voltijds voor haar kinderen te gaan zorgen, toch is het moeilijk om een goed presterende vrouw te vinden met een gezonde werk-privébalans.

Bron: The Atlantic (theatlantic.com)

 

HR application & data expert

Port of Antwerp-Bruges

HR-manager

Benelux Unie

Payroll Manager

FSMA

HR Consultant – Recruitment & HR Projects

Atlas Copco

Consultant werving en selectie

UZ Leuven

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.