Name-letter effect
Een voorbeeld van een dergelijke onbewuste invloed op de levenskeuzes die we maken is het name-letter effect. Dit effect houdt in dat mensen een voorkeur hebben voor zaken die beginnen met dezelfde letters als hun eigen naam. De basis van dit effect ligt in het feit dat mensen onbewust positieve gevoelens hebben over alles wat verbonden is met de eigen persoon, zoals de eigen naam of zelfs de letters van de eigen naam.
De onderzoekers testten de impact van het name-letter effect op de keuze voor een bepaalde werkgever en analyseerden hiervoor een uitgebreide database die één derde van alle fulltime werkende Belgen en hun bijhorende werkgever bevat. In het bijzonder keken de onderzoekers naar de naam van de werknemer en hoeveel de eerste letter van hun naam overeenkwam met de eerste letter van de naam van hun werkgever.
Wat blijkt? Er waren 12 % meer overeenkomsten tussen de namen van werknemers en werkgevers dan men zou verwachten op basis van kansberekening. Dit betekent dat de keuze voor een bepaalde werkgever voor ongeveer 12.000 Belgische werknemers kan toegeschreven worden aan de overeenkomst tussen de beginletter van de eigen naam en die van het bedrijf. Daarenboven stelden de onderzoekers vast dat dit effect gevonden werd voor elke letter van het alfabet, maar sterker werd naarmate bepaalde letters minder frequent voorkomen. De verrassende conclusie van deze studie is dan ook dat mensen een onbewuste neiging hebben om te werken voor bedrijven beginnend met dezelfde letters als hun eigen naam.