De economie van de toekomst zal draaien op de kracht van ‘communities’ en netwerken. In deze wereld waar alles draait rond snelheid, innovatie en geconnecteerd zijn, tekent zich in 2015 een duidelijke trend af: kennis bewaren volstaat niet meer, kennis moet je vooral delen.
Kennisdeling is de brandstof voor de volgende ‘business drivers’:
:: Het verhoogt de snelheid van reageren.
:: Het creëert een hefboom voor innovatie.
:: Het bevordert de oplossing van complexe problemen.
:: Het bewaart en verrijkt de aanwezige kennis in een bedrijf.
De lastige shift van ‘save’ naar ‘share’
Waarom is kennis delen nu nog zo moeilijk? Vele hindernissen hebben te maken met de bedrijfscultuur, die nog niet is aangepast aan de dynamiek van de toekomst. Onze bedrijfscultuur is nog diep geworteld in industriële principes van voorspelbaarheid, repetitiviteit, een ‘command & control’-aansturing en een sterke interne focus.
De trend van kennis delen beukt daar dwars op in:
:: We moeten leren omgaan met onvoorspelbaarheid. Vandaag weten we niet welke kennis we morgen nodig zullen hebben om tegemoet te komen aan de noden van onze klanten.
:: Iedereen heeft kennis. En iedereen heeft recht om te spreken. Om de impliciete kennis in een organisatie zichtbaar te maken, zijn er nieuw leiderschap en volwassen werkrelaties nodig.
:: ‘Blur the bounderies!’ Een organisatie staat niet op zichzelf, maar werkt samen met en voor ‘communities’. De interne focus moet verschuiven naar de buitenwereld. De grens tussen binnen en buiten vervaagt.
Ondanks deze hindernissen is de trend van kennis delen niet meer te stoppen. Niet alleen omdat het noodzakelijk is, maar ook omdat het mogelijk is. ‘Social technologies’ laten ons toe om kennis te delen en zo een versnelling hoger te schakelen in innovatie en business performance.