“We willen managers zo dicht mogelijk bij klanten en medewerkers krijgen”

Zoals de meeste grote CAC40-bedrijven heeft Schneider Electric de voorbije decennia de productie dichter bij zijn markten gebracht. In die zogenaamde nieuwe economieën verricht de multinational intussen ook een deel van zijn onderzoek en ontwikkeling. “We zijn van oordeel dat van alle wereldwijde bedrijven, de meest lokaal verankerde het sterkst zullen presteren”, vertrouwt Olivier Blum, Chief HR Officer, ons toe. “Daarom hebben we beslist het hoger management over de drie grote hubs – Parijs, Boston en Hongkong – te verspreiden. Het was niet langer zinvol alle activiteiten te laten aansturen door één managementteam in Rueil-Malmaison, nabij Parijs. Door dichter bij de markt te zitten, zijn we beter in staat de lokale, subtiele nuances te kennen en te begrijpen.”

Een ambitieuze ‘People Vision’

De omzet van de groep is zeer gelijkmatig verdeeld over drie regio’s: West-Europa (27 procent), Noord-Amerika (28 procent) en Azië-Stille Oceaan (29 procent). Acht jaar geleden verhuisden de CEO, de HR-directeur en de strategisch directeur naar Hongkong. Ook de andere leden van het zestienkoppige managementteam gingen verspreid over de drie regio’s werken: in Boston, Frankfurt, Dubai, Los Angeles, Barcelona… “De aanpak is daarna uitgebreid naar de drie hiërarchische niveaus onder de CEO”, vervolgt Olivier Blum. “Deze niveaus tellen samen een duizendtal managers, van wie ongeveer de helft een intrinsiek internationale functie heeft. Bedoeling is dat er op termijn 500 managers volgens dit multi-hubmodel werken.”
Dat die aanpak loont, tonen de cijfers van de groep. Schneider Electric boekte in 2018 een recordwinst van 2,3 miljard euro, een stijging van 9 procent. “Uiteraard hebben we deze resultaten niet uitsluitend aan de originele manier van bedrijfsvoering te danken. Toch heeft ze er zeker wel toe bijgedragen, net als de uitwerking van een ambitieuze ‘People Vision’.

“We hebben het nadrukkelijk over People Vision, niet over HR Vision”, preciseert Olivier Blum. “Een HR-functie die aan HR doet alleen maar voor HR? Geen sprake van! De HR-teams zijn geïntegreerd en gericht op de bedrijfsactiviteiten. Op hun beurt zijn de bedrijfsleiders nauw betrokken bij de People-aspecten. Er is samenwerking nodig voor de transformatie, waarbij een voorbeeldfunctie is weggelegd voor het sterke partnerschap tussen de CEO en de HR-directeur.”

Hoe gaat het concreet in zijn werk? Lees meer in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het archief en geniet u van stevige prijsreducties op de HR Square Seminaries, de HR Square Masterclass, de HR Square Conference en andere evenementen.

Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaers, [email protected], 0471 85 70 42.

Senior HR Business Partner

DP World Antwerp

HR talent werving en selectie

UZ Leuven

Projectleider soft HR

Motena

Projectbeheerder HR Analytics

Actiris

HR Directeur

Groep DIlbeek

Learning and Development specialist

Helden Van Het Zol

HR Adviseur Social Affairs

Aldi Holding

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Abonneer en krijg meer!

Abonnees krijgen niet alleen 6x per jaar het HR Square magazine in de brievenbus, maar genieten daarbovenop ook van exclusieve PLUS-artikels en tal van andere voordelen!

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.