In de uitzendsector – een sector waar de medewerkers voortdurend in de branding staan – is het welzijn op lange termijn des te belangrijker. Daarom lanceerden we Happy@Synergie, een doordacht welzijnsplan met concrete actiepunten, zowel op korte als op lange termijn. Bovendien slaan verschillende departementen (zoals HR, Safety en Marketing) hiertoe de handen in elkaar. Na enkele jaren Happy@Synergie implementeren we de volgende vier inzichten in het plan voor de komende jaren.
1. Geluk meet je niet via productiviteit
Elke strategie wordt beoordeeld op basis van concreet meetbare targets, maar hoe meet je geluk op de werkvloer? Is het geluk van medewerkers rechtstreeks gelinkt aan hun productiviteit? Of moeten we eerder in termen van voldoening of engagement denken? Bij Synergie geloven we dat het welzijn van onze medewerkers eerder gemeten kan worden via een spectrum aan impressies, percepties en acties. We bekijken dan ook élke actie die een rechtstreekse impact heeft op de relatie tussen onze medewerker en Synergie: van aanwerving, via onboarding tot groeimogelijkheden.
2. Mentaal welzijn als actiepunt
De voorbije jaren zetten werkgevers voornamelijk in op de fysieke gezondheid van hun medewerkers: sport, fruitmanden, yoga@work, … Ook bij Synergie gingen we in 2017 de sportieve uitdaging aan, onder meer om onze medewerkers te laten stappen voor Mobile School. We liepen, fietsten en verrasten onze collega’s met fruitmanden en gezonde snacks. Toch bleek uit een interne enquête dat mentaal welzijn steeds vaker wordt aangehaald als persoonlijk werkpunt en als werkpunt binnen de organisatie. Een trend waar wij als HR-dienstverlener ook niet omheen kunnen.
We merken dat net het mentale welzijn een duurzame aanpak vereist. HR speelt een kritische rol in het bespreekbaar maken en aanpakken van het mentale welzijn. Bovendien zijn het vaak de kleine acties die worden aangehaald: teambuildings, pingpongtafels, fruitmanden, … Maar een cultuur creëren waar mentaal welzijn bespreekbaar is en aangepakt wordt, gebeurt nog te vaak achter de schermen. Essentieel hierin zijn de S-energiegesprekken, die naast de jaarlijkse evaluaties plaatsvinden. Een kaartspel met allerlei vragen omtrent groeiambities, geluk, successen en angsten maakt welzijn bespreekbaar.
3. Technologie binnen de happiness-strategie
De groeiende invloed van millennials heeft tot gevolg dat het geluk van medewerkers niet meer gelinkt kan worden aan hun engagement voor het bedrijf. Work-life balance is namelijk cruciaal voor deze generatie. Hun geluk op de werkvloer zal eerder bepaald worden door hun ervaringen en minder door hun engagement. HR-managers worden bijgevolg steeds meer uitgedaagd om creatief om te springen met de verwachtingen van deze generatie. Enkel de fruitmand op het werk zal het niet meer doen en technologie zal een steeds grotere rol spelen: van intuïtieve feedback-tools tot happiness-platformen.
4. Niet iedereen is altijd even veerkrachtig
Eén van de belangrijkste lessen is dat niet elke medewerker altijd even ‘happy’ kan zijn. De uitzendsector is een bijzonder snelle sector. Eén van de kernwaarden van Synergie is dan ook veerkracht. Onze medewerkers moeten snel schakelen en mogen zich niet uit het lood laten slaan door tegenslagen. Toch beseffen we maar al te goed dat niet iedereen altijd even veerkrachtig en energiek kan zijn. Die momenten moeten ingecalculeerd worden in de werking.
Net die duurzame strategie en open cultuur zorgen ervoor dat medewerkers weten dat ze hiermee terechtkunnen bij hun leidinggevenden en dat dit via de juiste coaching aangepakt kan worden.