Als werkgevers al communiceren over hun verloningsbeleid, is het vooral over waarom ze minder loon geven (76 procent). Slechts 62 procent van de werkgevers communiceert over het waarom van een loonsverhoging.
De meest voorkomende opgegeven redenen over waarom de verloning aangepast wordt: de economische situatie (45 procent), de kosten voor het bedrijf (38 procent) en de individuele prestaties van de medewerker (15 procent).
Over het waarom van een bonus wordt meer gecommuniceerd. 79 procent van de werknemers ontving een gemotiveerde uitleg over de hoogte van de bonus. Daaruit blijkt dat de hoogte van de bonus vooral bepaald wordt door de individuele performantie, gevolgd door de teamprestaties en de organisatieresultaten.
Tot slot blijkt dat werknemers meer tevreden zijn over hun loon als daar open en transparant over wordt gecommuniceerd. Slechts 19 procent van de werknemers vindt dat zijn loon zijn prestaties reflecteert. “Dit wijst nog maar eens op het belang om ook over loonsverhogingen of het waarom van de hoogte van een bonus te communiceren. Hierdoor voelen werknemers zich gewaardeerd. En dat heeft een positieve impact op hun engagement”, aldus de onderzoekers.
Bron: People Management