“Er is te weinig aandacht voor opleiding”, vinden de werknemers. “We doen al meer dan genoeg”, zeggen werkgevers. Waarschijnlijk hebben ze beiden gelijk. Wat is genoeg, te veel of te weinig? Zonder filosofisch te willen worden, er bestaat ook hier geen norm, dus zit het probleem in de verwachtingen. Die worden zowel door werknemer als door werkgever niet goed gemanaged.
Belangrijke oorzaken van deze ‘expectation gap’:
:: Opleiding en ontwikkeling focussen nog steeds te veel op zwaktes in plaats van op sterktes.
:: Ontwikkeling van technische competenties neemt nog steeds de bovenhand over persoonlijkheidsontwikkeling en ontwikkeling van soft skills.
:: Coaching en begeleiding focussen te veel op de huidige job, te weinig op evolutie.
Er wordt te veel ingezet op de ontwikkeling van zwaktes. Terwijl hij nooit een expert zal worden op dat terrein. Van Donald Clifton kregen we volgende formule: Talent x Investment = Strength.
Vaak wordt echter gewerkt op de terreinen waarvoor we geen talent hebben. Studies bewijzen dat betrokkenheid gecreëerd wordt wanneer werknemers zich kunnen focussen op hun sterktes. Deze tijd van het jaar zijn we met zijn allen weer bezig om de evaluatiegesprekken met onze medewerkers te voeren en hen te wijzen op hun ‘areas for improvement’. Vaak koppelen we daar ook de opleidingsprogramma’s aan. Laat ons daarmee stoppen.
Een tweede oorzaak zit in het feit dat opleiding nog vooral gericht is op technische competenties. Wat bepaalt echter de echte inzetbaarheid? Kennis is een commodity, we moeten durven inzetten op competenties die duurzaam zijn en relevant in de huidige context, en die zijn meer te vinden bij de soft skills.
Een laatste element zit in het feit dat we niet durven loslaten, we denken op korte termijn, ook voor onze medewerkers. We focussen op de huidige job en voorzien wel een klein beetje evolutie in de functie, een doekje voor het bloeden, maar we denken niet echt ver vooruit. Dit is natuurlijk een aspect waar de werknemer ook een verantwoordelijkheid te nemen heeft. Hij moet ook in zijn kaarten laten kijken. Waar wil ik echt naartoe?
Laat ons als goed voornemen voor 2015 gaan voor wat de inzetbaarheid van onze medewerkers echt verhoogt…