86 procent van alle bedrijven wereldwijd beschikt over een proces om talentanalyse data te verzamelen, maar minder dan de helft gebruikt deze informatie om onderbouwde bedrijfsbeslissingen te nemen.
Bedrijven willen een volledig beeld van hun medewerkers en hoe die zich in de toekomst zullen gedragen. Tijdens assessment gaat de aandacht eerst naar gedragsvoorspellende indicatoren, gevolgd door persoonlijkheidsvragenlijsten. Daarnaast worden tests gebruikt met betrekking tot geschiktheid voor de baan en situatiebeoordeling.
Sociale media
Ook sociale media worden vaker ingeschakeld om het beeld van kandidaten te vervolledigen. De perceptie dat sociale media een doeltreffend hulpmiddel zijn voor de werving van kandidaten is met 10 procentpunten gestegen in vergelijking met vorig jaar.
Werkgevers schakelen sociale media vooral in om op zoek te gaan naar de hobby’s en interesses van de kandidaten, hun huidige activiteiten, of ze lid zijn van bepaalde organisaties en of ze door andere aanbevolen worden.
Betrokkenheid en retentie staan ook hoog op de HR-agenda. Voor meer dan 56 procent van de respondenten is dit een topprioriteit. Anderzijds beschikt meer dan een derde van de bedrijven (39 procent) niet over een formele procedure om medewerkers te betrekken bij de activiteiten of in het bedrijf te houden.
De interesse voor loopbaanontwikkeling zakt. Slechts een derde van de HR-professionals (36 procent) beschouwt loopbaanontwikkeling als een topprioriteit en een nog kleiner aantal ziet dit als een goede strategie voor personeelsbehoud.