De sociale partners leggen de nadruk op een realistische en geproportioneerde aanpak, waarbij de gezondheid van werknemers en werkgevers en de continuïteit van de bedrijven voorop staat.
Tussen 5 en 30 procent werknemers ziek
Piet Vanthemsche, die vroeger nog griepcommissaris is geweest, verwacht dat tussen 5 en 30 procent van de werknemers ziek kan worden. “Als het 5 procent is, dan is het niet erger dan een gewone seizoengriep en dan zal men daar weinig van merken”, zegt Vanthemsche. Als het echter 30 procent is, dan betekent dit dat over een periode van twee of drie maanden een deel van de werknemers en een deel van de werkgevers niet aanwezig is in het bedrijf. Elk bedrijf zal dan zelf moeten bekijken wat de kwetsbare punten zijn en hoe het daarop moet inspelen.”
Bron: persbericht Groep van Tien, Belga.