Auto
Bijna 60 procent van de werknemers met een flexibel budget kozen ervoor om dit (deels) aan een auto te besteden. In totaal werd er 45,75 procent van het totale budget besteed aan een bedrijfswagen. Mannen (47,58 procent) besteedden iets meer van hun budget aan een auto in vergelijking met vrouwen (42,72 procent). De jongste werknemers (jonger dan 25 jaar) besteedden duidelijk het minste budget aan een auto: 20,53 procent bij de -25 jarigen. Bij de oudere werknemers lag dit tussen 41,1 procent en 47,12 procent.
Dit verschil heeft twee mogelijke verklaringen. Ten eerste hebben werknemers in het begin van hun carrière minder budget ter beschikking. Vaak hebben zij nog niet genoeg om al voor een auto te kiezen. Ten tweede is er bij de jongste generatie werknemers ook duidelijk minder interesse in een wagen en kiezen zij bewust voor andere transportmiddelen, zoals het openbaar vervoer of de fiets.
Bijkomend verlof
Het tweede meest gekozen extralegale voordeel is extra vakantiedagen (zowel extralegaal als anciënniteitsverlof). 45,91 procent van de werknemers koos voor bijkomend verlof, waaraan zij 4,33 procent van het totale budget spendeerden. Vrouwen besteedden hier beduidend meer aan dan mannen (5,62 procent versus 2,56 procent).
Pensioensparen
Werknemers hechten ook belang aan voordelen op de lange termijn. In totaal koos 44,13 procent voor pensioensparen, goed voor 4,66 procent van het totale beschikbare budget. Dat dit percentage zo laag is, ligt aan het maximumbedrag van 940 euro voor pensioensparen in 2016, wat de populariteit van het pensioensparen dan weer een beetje relativeert. Zeker de jongste werknemers investeren in de toekomst: het grootste percentage van hun beschikbare budget gaat naar pensioensparen (13,65 procent).
Tankbudget en kinderbijslag
Het tankbudget en kinderbijslag vervolledigen de top vijf van de meest gekozen extralegale voordelen. 18,86 procent van de werknemers met een flexibel budget kozen in 2016 voor een tankbudget, goed voor 3,41 procent van het budget.
Kinderbijslag werd door 16,53 procent gekozen: zij spendeerden hieraan 3,41 procent van het totale beschikbare budget. Opvallend is dat mannen een groter percentage van hun budget besteedden aan kinderbijslag dan vrouwen (2,46 procent versus 1,93 procent). Logischerwijs spenderen werknemers tussen de 31 en 50 jaar het grootste percentage aan kinderbijslag.
Warrants: amper gekozen, maar groot budget
Slechts 652 werknemers of 8,61 procent van de werknemers kozen voor aandelenopties. Desondanks is dit het extralegale voordeel waar, na de auto, het grootste percentage van het totale budget aan besteed werd, namelijk 7,26 procent. Werknemers besteedden er dus een aanzienlijk deel van hun beschikbare budget aan. Ongetwijfeld omdat ze zeer interessant zijn wat betreft hun bruto-nettoverhouding.
Bron: SD Worx (sdworx.be)
Â