Van de 3804 respondenten heeft 85 procent de voorbije 12 maanden een opleiding gevolgd. Dat is een stijging met 9 procent tegenover 2010. HR- en opleidingsverantwoordelijken namen het meest deel aan een opleiding (91 procent), gevolgd door leidinggevenden (89 procent) en werknemers (80 procent).
Hoewel ruim 9 op de 10 bedrijven opleidingen aanbiedt, is de tevredenheid over het aanbod slechts matig. Van de werknemers is slechts de helft tevreden, bij de leidinggevenden bedraagt dit 60 procent en bij HR- en opleidingsverantwoordelijken 70 procent.
Niet tevreden
De respondenten geven aan dat de opleidingen die ze hebben gevolgd, niet per se de opleidingen zijn die ze willen volgen. Bij de opleidingen die ze zouden willen volgen, ligt de nadruk meer op generieke vaardigheden en minder op functietechnische kennis.
Functietechnische kennis verwerven werknemers op een andere manier: door het raadplegen van collega’s. Leidinggevenden, HR- en opleidingsverantwoordelijken beschouwen klassikale opleidingen en training als het kanaal waar ze het meest van leren. Collega’s komen bij leidinggevenden op de derde plaats en vallen bij HR- en opleidingsverantwoordelijken zelfs uit de top 3.
Bij het aanbod aan leervormen valt op dat de klassikale opleiding standhoudt. E-learning en mobile learning worden nog maar in een derde van de bedrijven aangeboden. Deze leermethodes zijn volgens HR- en opleidingsverantwoordelijken wel aan een opmars bezig.
Wel zeer gemotiveerd
Bedrijven bieden niet alleen veel opleidingen, medewerkers zijn ook gemotiveerd om te leren. En die motivatie gaat ver: bijna driekwart van alle respondenten is bereid in zijn vrije tijd een opleiding te volgen in het kader van zijn carrière. Het hoogst ligt die bereidheid bij HR- en opleidingsverantwoordelijken met liefst 95 procent.
Van de leidinggevenden is 94 procent hiertoe bereid en van de werknemers 62 procent.
Al twijfelen HR en leidinggevenden dan toch aan de bereidheid van werknemers om in hun vrije tijd opleidingen te volgen: volgens 80 procent van hen is minder dan de helft van de werknemers hiertoe bereid.
Ook financieel wil men een inspanning doen: 72 procent van alle respondenten wil zelf voor een opleiding betalen indien het bedrijf dit niet doet. 57 procent is bereid hiervoor tot 250 euro te investeren, 15 procent wil ook een groter bedrag uitgeven.
Bron: Kluwer