Eén van de redenen van de ontevredenheid over de manager komt door gebrek aan begeleiding. 41 procent geeft aan dit te weinig te krijgen. Opvallend is dat 22 procent vindt dat de manager zich te veel met hem of haar bemoeit.
Minder emotioneel betrokken
Zowel mannelijke en vrouwelijke werknemers hebben een voorkeur voor de mannelijke manager, omdat hij minder emotioneel betrokken is en omdat hij beter knopen kan doorhakken. Ook vinden zij het prettig dat hij zich minder aantrekt van de mening van anderen, meer risico’s durft te nemen en zich minder met de werknemer bemoeit dan een vrouw.
15 procent van de werknemers kiest voor een vrouwelijke manager. Omdat zij begripvoller is, beter luistert en meer betrokkenheid toont dan een man. Daarnaast is men van mening dat ze beter is in het aansturen van mensen en vindt men het prettig dat ze meer emoties toont dan een mannelijke manager.
Bron: HR Praktijk