Het onderzoeksrapport van HR-adviesbureau OPP, uitgevoerd onder 1000 werknemers in het Verenigd Koninkrijk en 3000 werknemers in zes andere Europese landen, toont aan dat werknemers zich als kameleons gedragen. Ze doen zich anders voor dan ze in werkelijkheid zijn. De landen waar werknemers voorop lopen in het aannemen van een andere persoonlijkheid op het werk zijn het Verenigd Koninkrijk (64%), Ierland (61%) en Duitsland (58%). Nederland en België kennen met respectievelijk 36% en 38% opvallend minder werknemers die de boel verdraaien.
Het aannemen van een andere persoonlijkheid begint al tijdens het sollicitatiegesprek. Een derde van de werknemers geeft toe een rol te spelen om te proberen in de bedrijfscultuur te passen. Hiervan geeft 31% aan zelfs een zeer vals beeld te hebben geschetst. En de werkgevers prikken daar, althans volgens de werknemers, in 46% van de gevallen niet doorheen.
De werkgever is in hetzelfde bedje ziek. Werkgevers zijn, zo blijkt uit het onderzoek, even vaak geneigd een andere persoonlijkheid aan te nemen tijdens het sollicitatiegesprek.
Dergelijk toneel vergroot natuurlijk de kans op conflicten wanneer de ware aard van de werknemer naar boven komt. De effecten van een dergelijke mismatch zijn niet bepaald te verwaarlozen. Bedrijven lopen vertraging op in het realiseren van de bedrijfsresultaten en er moet alweer worden geĂŻnvesteerd in de werving, selectie en ontwikkeling van een opvolger. Volgens de onderzoekers benadrukken de resultaten de noodzaak voor organisaties om naast het traditionele interview, ook gebruik te maken van persoonlijkheidsvragenlijsten en andere selectiemethoden.
Opvallend is dat het kameleongedrag van werknemers (en werkgevers) veel stress oplevert en belemmerend werkt op het ontwikkelen van potentieel. Niemand haalt er dus voordeel uit. Tussen haakjes: ruim één op de vijf werknemers houdt zijn masker ook op als hij met collega’s iets gaat drinken.
Bronnen: P&O Actueel, Express