Van de respondenten geeft 72 procent aan dat het werven en behouden van talent de hoofdreden is waarom het welzijn van reizigers zo belangrijk is. Toch wordt het welzijn van reizigers nog vaak over het hoofd gezien in het reisbeleid. Hoewel 55 procent van de respondenten zegt dat hun bedrijf over een welzijnsprogramma voor hun medewerkers beschikt, heeft slechts 11 procent een soortgelijk programma voor hun reizigers.
Uit de enquête komt een groot verschil tot uiting tussen de welzijnsinitiatieven die reismanagers belangrijk vinden en wat er daadwerkelijk geregeld wordt. Zeker als het gaat over gezondheid en het evenwicht werk-privé.
- 95 procent van de respondenten vindt aanbevelingen voor restaurants met gezonde menu’s belangrijk, maar slechts 14 procent van de bedrijven biedt dergelijke informatie aan.
- 90 procent van de respondenten is van mening dat psychologische ondersteuning voor reizigers nodig is, maar slechts 14 procent biedt dergelijke ondersteuning.
- 90 procent van de respondenten vindt vrije tijd na een lange reis essentieel, maar slechts 17 procent heeft dit in het reisbeleid opgenomen.
Daarnaast zijn er ook verschillen tussen de richtlijnen van het reisbeleid en de verwachtingen van reizigers ten aanzien van vluchten en hotelovernachtingen.
- Meer dan 83 procent van de respondenten vindt upgrades van de reisklasse/cabine in het vliegtuig belangrijk, maar slechts in 29 procent van de gevallen staat het reisbeleid dit toe. Dit geldt ook voor hotelupgrades, met respectievelijk 82 procent ten opzichte van 18 procent.
- 78 procent van de respondenten vindt toegang tot lounges belangrijk, maar slechts 22 procent van de bedrijven heeft dit in hun reisbeleid opgenomen.
- 76 procent vind het belangrijk om reizen in het weekend te vermijden, maar slechts 36 procent heeft dit in het reisbeleid opgenomen.
Bron: BCD Travel