Zelfsturende teams zorgen voor moeilijke werk-privébalans

In zelforganiserende zorgbedrijven krijgen medewerkers meer autonomie, waardoor hun verantwoordelijkheden toenemen. Zorgmedewerkers hebben steeds meer verantwoordelijkheden en regelmogelijkheden nodig om goed en snel te kunnen inspelen op de individuele wensen en behoeften van hun cliënten. Daardoor gaan steeds meer zorgbedrijven zelforganiserend werken.

In zelfsturende teams lopen vooral de betrokken en bevlogen medewerkers het risico op een minder goede werk-privébalans. Ze hechten veel belang aan hun werk en zetten zich continu in om de organisatie te verbeteren. Doen ze dit te lang te intensief, dan kan langdurig verzuim het gevolg zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Effectory bij ruim 20.000 respondenten.

Teamcoach als oplossing

Het risico op een verstoorde werk-privébalans kan echter verholpen worden door het inzetten van een teamcoach. Deze begeleidt de medewerkers bij het organiseren van de zorg. Daarnaast is het cruciaal dat er binnen de teams ook een aanspreekcultuur is, medewerkers hun grenzen durven aan te geven en dat ze goed op elkaar letten. Dit vereist andere competenties en een teamcoach kan hier zeker van toegevoegde waarde zijn om hierbij te helpen.

Niet enkel risico’s

De studie benadrukt dat er niet enkel mogelijke valkuilen zijn bij de invoering van zelfsturende teams. Deze teams ervaren immers dat zij cliëntgerichter en efficiënter werken in vergelijking met medewerkers in meer traditioneel ingerichte organisaties. De zelfsturende teams ervaren minder bureaucratie en merken dat de lijnen korter zijn, zowel tussen collega’s als naar cliënten.

Bron: Zorgvisie (zorgvisie.nl)

 

(Senior) Tax & Legal Consultant

Acerta Consult

Talent Acquisition Specialist

UZ Brussel

Payroll Advisor Corporate

Acerta

Recruiter

Gemeente Puurs-Sint-Amands

Trainer loopbaan- en leiderschapsontwikkeling

Universiteit Antwerpen

HR officer selectie

Universiteit Antwerpen

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!