Liefst 46 procent van de werknemers is zenuwachtig als ze feedback moeten geven, tegenover 34 procent van de werknemers die er zenuwachtig van wordt om kritische feedback te onvangen, zo blijkt uit een enquête van het Nederlandse trainingsbureau TrainTool bij ruim duizend kantoormedewerkers in Nederland.
Een mogelijke verklaring waarom werknemers zenuwachtig zijn om feedback te geven, is dat medewerkers divers reageren op kritische feedback. Zo geeft 39 procent aan door te vragen om van kritiek te leren en er zijn voordeel mee te doen. En 7 procent bedankt voor de feedback, terwijl 52 procent van zichzelf vinden dat zij goed met kritiek kunnen omgaan. Maar kritische feedback kan ook een minder positieve reactie ontlokken. In veel gevallen worden medewerkers er onzeker van (23 procent), of schieten ze in de verdediging (19 procent).
Opvallende uitkomsten in dit onderzoek zijn de verschillende feedbackculturen per sector. Zo hebben medewerkers die kritiek ontvangen in industrie, landbouw, bouw en energie een bovengemiddeld secundaire reactie. Ruim een kwart van de medewerkers geeft aan niet direct te reageren om de feedback eerst even te verwerken. Waar in openbaar bestuur en overheid medewerkers de feedback het vaakst incasseren zonder door te vragen (10 procent), stribbelen medewerkers in zorg en onderwijs het meest tegen. Hier geeft een kwart aan regelmatig, bedoeld of onbedoeld, in de verdediging te gaan.
Ook leeftijd laat verrassende verschillen zien. Hoe jonger de medewerker, hoe gemakkelijker het geven van kritische feedback hem afgaat. Een derde van de werknemers van 18 tot 24 jaar oud zegt geen zenuwen te ervaren als ze collega’s van kritiek voorzien, tegenover slechts 16 procent van de werknemers ouder dan 55 jaar.
Bron: www.hrpraktijk.nl