Onlinerekruteerder StepStone peilde bij bijna 6000 werkzoekenden naar de meest gebruikte kanalen in de zoektocht naar een nieuwe job. Daarbij scoren jobsites het hoogst, voor bedrijfswebsites. Op de derde plaats volgen de rekruteringsagentschappen die voor andere bedrijven op zoek gaan naar geschikte kandidaten. Kranten en magazines komen niet langer in de top drie voor, terwijl ze in 2006 nog op de derde plaats stonden. Op de vijfde plaats komt het zoeken van een job via vrienden en kennissen.
Opvallend: hoe hoger het diploma, hoe minder de jobzoekers gebruik maken van kranten en magazines bij het zoeken van een job. Ook opvallend is dat bedrijfswebsites het populairst zijn bij de pas afgestudeerden. Het persoonlijk netwerk wordt duidelijk vaker gebruikt door werkzoekenden met meer werkervaring (die ongetwijfeld ook op een groter netwerk kunnen terugvallen).
Men onderzocht ook op welke manier werkzoekenden zich kandidaat stellen voor een functie. Daaruit blijkt dat solliciteren per e-mail veruit het populairst is (60%). Onlinesollicitatieformulieren komen op de tweede plaats (20%). Pas op de derde plaats staan de sollicitaties per post (17%).
Toch blijken niet alle online-instrumenten een succes. Zo is Second Life, dat door sommigen beschouwd werd als hét nieuwe medium voor rekruteringen, slechts voor 0,4% van de werkzoekenden een geschikt kanaal om een job te zoeken.
Bron: Belga, Stepstone