Steeds meer ziekenhuizen hebben dan ook een vorm van security nodig. Zij kunnen stewards inzetten, die door de overheid betaald worden, of zelf opgeleide bewakers in dienst nemen. In beide gevallen moeten ze daarvoor bij Binnenlandse Zaken een licentie aanvragen. Volgens de jongste cijfers werd al aan 88 ziekenhuizen een licentie gegeven om bewakingsagenten in te zetten. Daarnaast zijn er ook een paar grote ziekenhuizen zoals het UZ Gent, die met een privébewakingsfirma werken.
Binnenlandse Zaken controleerde dit jaar vijftien ziekenhuizen, waarvan ze vermoedden dat ze niet in orde waren met de regels. Vijf van de vijftien zetten illegaal, dit wil zeggen zonder licentie, bewakingsagenten in. 26 ziekenhuisstewards kregen een boete omdat ze niet voldoende waren opgeleid of geen identificatiebewijs hadden. Vijf ziekenhuizen worden nog in december gecontroleerd.
Bron: Het Laatste Nieuws, Gazet van Antwerpen